The legless woman autumn: poetry, imaginary and classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24182
Supporting Agencies

Keywords:

Imaginary, poetry, Sophia de Mello Breyner Andresen.

Abstract

Crossing the postulates of the theory of imaginary from G. Durand, we chose eight Poems of a Portuguese writer Sophia de Mello Breyner Andresen to be worked in four classes in the 7th year of elementary education at a private school, and, availing himself of activities linguistic and prioritizing the enjoyment of literature, thinking fundamental themes of human education. By emphasizing the poetic image and prompting the creative imagination of students, we focus in the topus death to see how they build their image, surrendering or facing it, guided by the schemes. The result, coming from deep analysis of the poem that carries the theme, A pequena praça, as well as the activities of the students, pointed to the possibility of making use of the imagination as a methodological tool for driving and training of readers of poetry in the classroom, attributing to the act of reading a new look, and building new teaching strategies in teacher / student relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Genis Frederico Schmaltz Neto, FANAP/NELIM/GEPLE

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília. Mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG), possui graduação em Letras pela mesma instituição. É editor da Revista Brasileira de Ecologia e Linguagem (ECO-REBEL). Integra o Núcleo de Estudos em Ecolinguística e Imaginário (NELIM-UFG) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Ecossistêmica (GEPLE-UnB). Atua na rede privada de educação básica (Colégio Fractal; Colégio Integrado) e superior (Faculdade Nossa Senhora Aparecida - FANAP) presencial e EaD em Goiânia/Goiás.

References

ANDRESEN, S. M. B. Poemas Escolhidos. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ANDRESEN, S. M. B. Arte poética IV. In: ANDRESEN, S. M. B. Dual. 3. ed. Lisboa: Salamandra, 1986.

AZEVEDO, L. C. M. O quarto: figuração de intimismo na poesia de Sophia de Mello Breyner Andresen. USP, Dissertação de Mestrado, 2007.

AVERBUCK, L. M. A poesia e a escola. In: ZIBERMAN, Regina (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Trad. Antonio Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

COUTO, E. K. N. Em busca da casa perdida: as vozes e imaginário de meninos de rua. São Paulo: Annablume, 2005.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. Trad. de Helder Godinho. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

DURAND, G. A fé do sapateiro. Trad. Sérgio Bath. Brasília: Universidade de Brasília, 1995.

DURAND, G. A imaginação simbólica. Trad. Carlos Brito. Lisboa/Portugal: Edições 70, 1964.

FERNANDES, J. O interior da letra. Goiânia: UCG, 2007.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6ª Ed. São Paulo: Ática, 2000.

PENNAC, D. Como um romance. Trad. de Leny Werneck. Porto Alegre, RS : L± Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

STRÔNGOLI, M. T. Encontros com Gilbert Durand: cartas, depoimentos e reflexões sobre o imaginário. In: PITTA, D. R. (org.). Ritmos do imaginário. Recife: Universitária da UFPE, 2005.

Published

09-04-2020

How to Cite

SCHMALTZ NETO, G. F. The legless woman autumn: poetry, imaginary and classroom. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e24182, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.24182. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24182. Acesso em: 22 may. 2024.

Issue

Section

[DT] MITO, IMAGINÁRIO E ECOLINGUÍSTICA