The directive myth of digital influencers as the potentializer of consumer discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24188
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Keywords:

Digital influencers, Ecological Discourse Analysis, Consumerist Speech, Anthropology of the Imaginary.

Abstract

This study aims to observe and analyze, from the perspective of Ecological Discourse Analysis and Anthropology of the Imaginary, how consumerist discourse is constructed by Digital influencers from Goiás, currently seeking to understand the figure of digital influencers in Goiás as potentializers of consumerist discourse. Since consumerist discourses are increasingly exacerbated, it is proposed to analyze the strategies used by digital influencers from Goiás, in view of the persuasive and affective aspects. To achieve this goal, we will start our study observing the linguistic and extralinguistic elements in order to apprehend the myths that lead us to the myth and the images that populate the collective imagination in which the corpus is inserted. As a theoretical basis, the ADE theory will be used (COUTO, H. et al., 2015), seeking to understand the interactions between individual-individual and individual-world, that is, the linguistic and extralinguistic elements that make up the interactions, in addition to the theory do Imaginário (DURAND, 1999), which will help us to understand the images that surround and compose the object of study. The analysis corpus will comprise three Instagram profiles: Danila Guimarães, Rafaella Kalimann and Andressa Suita due to the fact that they are at the top of the list of the most followed Goiás profiles on Instagram. Data collection will be done in the publications of the selected profiles. In addition, the focus method will be used, that is, the clipping of a given field of interactions, but without neglecting the whole (GARNER, 2004). It can be seen that it is the identification as heroines that the fans attribute to the influencers, which make the influencers potentiating a consumerist discourse, since they instill in the followers the desire to acquire the same feeling of accomplishment and belonging as they.

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Author Biographies

Cláudia Borges de Lima, Universidade Federal de Goiás (UFG).

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade de Rio Verde (2007) e Mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Goiás. Atualmente é professora de Redação e Literatura - Colégio Einstein. Tem experiência na área de Letras, com habilitação em português e inglês.

Elza Kioko Nakayama Nenoki do Couto, Universidade Federal de Goiás (UFG).

Fez o Mestrado e Doutorado em Língua Portuguesa (PUC-SP). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Goiás. Vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística. Orienta trabalhos de Mestrado e Doutorado na área de Linguística com ênfase em Análise do Discurso, Ecolinguística, Linguística Ecossistêmica, Análise do Discurso Ecológica, Antropologia do Imaginário. Desenvolveu estágio pós-doutoral sobre a linguagem dos ciganos kalderash de Aparecida de Goiânia, na Universidade de Brasília. Desenvolveu estágio pós-doutoral na Universidade de Bolonha (Itália) sob a supervisão do professor Roberto Mulinacci. É líder, no Diretório do CNPq, do NELIM (Núcleo de Ecolinguística e Imaginário). Publicou os livros Em busca da casa perdida: Vozes e imaginário de meninos de rua (2005), Ecolinguística e imaginário (2012), Ecolinguística: Um diálogo com Hildo Honório do Couto (2013). Desenvolve, com bolsa PQ do CNPq, o projeto a Linguagem Rural Brasileira: Gramática e Discurso. É representante regional (Brasil) da Análise do Discurso Ecológica/Ecossistêmica (Critical Ecosystemic Linguistics) no Steering Group da International Ecolinguistics Association, localizada na University of Gloucestershire, Reino Unido. Participa como pesquisadora da Rede de Estudos da Língua Portuguesa ao Redor do Mundo, coordenado pela profa. Dra. Vânia Casseb Galvão (UFG).

Michelly Jacinto Lima Luiz, Universidade Federal de Goiás (UFG).

Doutoranda em estudos linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás (2019). Mestra em estudos linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás (2016-2018). Graduada em Letras-Português, também, pela Universidade Federal de Goiás (2009-2012). Elabora pesquisas com ênfase na Antropologia do Imaginário, Análise do Discurso e também Ecolinguística. Pesquisadora do Núcleo de Estudos de Imaginário e Ecolinguística (NELIM).

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Published

09-04-2020

How to Cite

DE LIMA, C. B.; DO COUTO, E. K. N. N.; LIMA LUIZ, M. J. The directive myth of digital influencers as the potentializer of consumer discourse. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e24188, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.24188. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24188. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

[DT] MITO, IMAGINÁRIO E ECOLINGUÍSTICA