Popcretos and the iconic ressemantization of poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i2.24654
Supporting Agencies

Keywords:

Brazilian concrete poetry, concretism, augusto de campos, popcretos.

Abstract

The article discusses the transformations that took place in São Paulo's concrete poetry in the cultural context of the 1960s, when the social function of literature, in a developing country with a colonial past, gained strength in the Brazilian culture environment. Through reading the reflections of artists who participated in the movement and critical studies on the subject, our objective is to make explicit the transformations of concretism, focusing, above all, on the popcretos of Augusto de Campos. This work demonstrates a dialogue with its time and the anticipation of characteristics of the national literary and artistic field in the late 20th and early 21st centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Catrópa da Silva, Universidade Anhembi Morumbi Universidade Federal de Uberlândia

Andréa Catrópa da Silva realiza pesquisa de Pós-Doc sobre literatura eletrônica no PPG-Design da Universidade Anhembi Morumbi e é professora substituta de Teoria Literária na Univerisdade Federal de Uberlândia.

References

ARTE Pop (Verbete da Enciclopédia). ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo367/arte-pop. Acesso em: 05 nov. 2019.

ASSIS, Machado de. Instinto de nacionalidade In: ASSIS, Machado d. Machado de Assis: crítica, notícia da atual literatura brasileira. São Paulo: Agir, 1959.

BANDEIRA, João. Arte concreta paulista: documentos. São Paulo: Centro Universitário Maria Antônia da USP/ Editora Cosac Naify, 2002.

BELLUZZO, Ana Maria. “Emergência do concreto e sociedade de consumo”. In: CORDEIRO, Analivia (Org.). Waldemar Cordeiro – Fantasia exata. (Trad. John Norman, Marisa Shirasuna, Izabel Burbridge). São Paulo: Itaú Cultural, 2014. p. 468-473.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

CAMPOS, Augusto de. “Augusto de Campos 50 anos depois”. Entrevista concedida a Marcos Augusto Gonçalves. Folha de São Paulo, 16 de setembro de 2006. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1609200607.htm. Acesso em 10/10/2019.

CAMPOS, Augusto de. “Waldemar Cordeiro: Pontos de partida e de chegada”. In: CAMPOS, Augusto de. Poesia, antipoesia, antropofagia & cia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015, p. 278-286.

CAMPOS, Augusto de. Viva Vaia - Poesia 1949-1979. Cotia: Ateliê Editora, 2001.

CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006.

CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 8, p. 67-89, 1 jun.1970.

CORDEIRO, Waldemar. Arte concreta semântica. In: CORDEIRO, Analivia (Org.). Waldemar Cordeiro – Fantasia exata. (Trad. John Norman, Marisa Shirasuna, Izabel Burbridge). São Paulo: Itaú Cultural, 2014, p.426-428.

DRUCKER, Johanna. The Visible Word – Experimental Typography and Modern Art, 1909-1923. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994.

HIGGINS, Dick. Pattern Poetry – Guide to an Unknown Literature. Albany, SUNY Press, 1987.

FRANCHETTI, Paulo. Alguns aspectos da teoria da poesia concreta. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.

GULLAR, Ferreira. Cultura posta em questão. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.

NEVES, Cynthia A. De Brito. Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo”. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, out. 2017. Disponível em:file:///C:/Users/andre/Downloads/134615-Texto%20do%20artigo-272912-1-10-20171027.pdf. Acesso em: 25/10/2019

PAZ, Octavio. Os filhos do barro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética? São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.

SCHWARZ, Roberto. Pressupostos, salvo engano, de Dialética da malandragem. In: SCHWARZ, Roberto. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SIMON, Iumna Maria. Esteticismo e participação: as vanguardas poéticas no contexto brasileiro (1954-1969). Novos estudos CEBRAP, n. 26, p. 120-140, 1990.

Published

31-08-2020

How to Cite

CATRÓPA DA SILVA, A. Popcretos and the iconic ressemantization of poetry. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 2, p. e24654, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i2.24654. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24654. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] À MARGEM: RESISTÊNCIAS E REEXISTÊNCIAS NA LITERATURA BRASILEIRA