Popcretos and the iconic ressemantization of poetry
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i2.24654Keywords:
Brazilian concrete poetry, concretism, augusto de campos, popcretos.Abstract
The article discusses the transformations that took place in São Paulo's concrete poetry in the cultural context of the 1960s, when the social function of literature, in a developing country with a colonial past, gained strength in the Brazilian culture environment. Through reading the reflections of artists who participated in the movement and critical studies on the subject, our objective is to make explicit the transformations of concretism, focusing, above all, on the popcretos of Augusto de Campos. This work demonstrates a dialogue with its time and the anticipation of characteristics of the national literary and artistic field in the late 20th and early 21st centuries.
Downloads
References
ARTE Pop (Verbete da Enciclopédia). ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo367/arte-pop. Acesso em: 05 nov. 2019.
ASSIS, Machado de. Instinto de nacionalidade In: ASSIS, Machado d. Machado de Assis: crítica, notícia da atual literatura brasileira. São Paulo: Agir, 1959.
BANDEIRA, João. Arte concreta paulista: documentos. São Paulo: Centro Universitário Maria Antônia da USP/ Editora Cosac Naify, 2002.
BELLUZZO, Ana Maria. “Emergência do concreto e sociedade de consumo”. In: CORDEIRO, Analivia (Org.). Waldemar Cordeiro – Fantasia exata. (Trad. John Norman, Marisa Shirasuna, Izabel Burbridge). São Paulo: Itaú Cultural, 2014. p. 468-473.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CAMPOS, Augusto de. “Augusto de Campos 50 anos depois”. Entrevista concedida a Marcos Augusto Gonçalves. Folha de São Paulo, 16 de setembro de 2006. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1609200607.htm. Acesso em 10/10/2019.
CAMPOS, Augusto de. “Waldemar Cordeiro: Pontos de partida e de chegada”. In: CAMPOS, Augusto de. Poesia, antipoesia, antropofagia & cia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015, p. 278-286.
CAMPOS, Augusto de. Viva Vaia - Poesia 1949-1979. Cotia: Ateliê Editora, 2001.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006.
CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 8, p. 67-89, 1 jun.1970.
CORDEIRO, Waldemar. Arte concreta semântica. In: CORDEIRO, Analivia (Org.). Waldemar Cordeiro – Fantasia exata. (Trad. John Norman, Marisa Shirasuna, Izabel Burbridge). São Paulo: Itaú Cultural, 2014, p.426-428.
DRUCKER, Johanna. The Visible Word – Experimental Typography and Modern Art, 1909-1923. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994.
HIGGINS, Dick. Pattern Poetry – Guide to an Unknown Literature. Albany, SUNY Press, 1987.
FRANCHETTI, Paulo. Alguns aspectos da teoria da poesia concreta. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
GULLAR, Ferreira. Cultura posta em questão. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.
NEVES, Cynthia A. De Brito. Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo”. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, out. 2017. Disponível em:file:///C:/Users/andre/Downloads/134615-Texto%20do%20artigo-272912-1-10-20171027.pdf. Acesso em: 25/10/2019
PAZ, Octavio. Os filhos do barro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética? São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
SCHWARZ, Roberto. Pressupostos, salvo engano, de Dialética da malandragem. In: SCHWARZ, Roberto. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
SIMON, Iumna Maria. Esteticismo e participação: as vanguardas poéticas no contexto brasileiro (1954-1969). Novos estudos CEBRAP, n. 26, p. 120-140, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.