@Peripheral_Literature: the critical reception of the special volumes of Caros Amigos “Literatura Marginal – A Cultura Da Periferia” on internet
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25512Keywords:
Critical reception, Internet, Marginal literature, Caros Amigos – “A cultura da periferia” magazine.Abstract
Diversity stands out as a feature of contemporary Brazilian fiction, present in multiple forms: tones, themes and, especially, multiple convictions about what literature is (RESENDE, 2008). In this context, the occupation of the literary scene by voices that were once on the fringes of national artistic production is earning importance. This aspect is in line with the changes that have occurred in the post-modern period, especially those related to the field of communication, whom the Internet has changed our way of being in the world, which includes literary practices. In view of this, the network becomes a new and important support for the production, dissemination and critical exercise of literature. Based on these aspects, and taking as a basis the theoretical assumptions discussed by Dalcastagnè (2012), Nascimento (2009), Patrocínio (2013) and Resende (2008), among other scholars, this paper aims to discuss the critical reception of Caros Amigos’ special volumes entitled “Literatura Marginal – A Cultura da Periferia” on internet. As a result, it is observed that, although timidly, the exercise of critical reception of these editions was not absent from the internet, contributing to the strengthening of the visibility of the political-literary project idealized and developed by peripheral writers.
Downloads
References
BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile. Literatura brasileira contemporânea: caminhos diversos. In: OLIVEIRA, Vanderléia da Silva; BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile. Desafios contemporâneos: a escrita do agora. São Paulo: AnnaBlume, 2013. p.17-33.
BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile; OLIVEIRA, Vanderléia da Silva. A narrativa brasileira no século XXI: Férrez e a escrita do testemunho. Navegação, Porto Alegre, vol.7, no.1, p.23-30. jan./jun. 2014.
BORDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2009.
CAROS AMIGOS (Suplemento Literário). Literatura marginal: a cultura da periferia – Ato I. (Coord. e apresentação Ferréz). São Paulo, ago. 2001.
CAROS AMIGOS (Suplemento Literário). Literatura marginal: a cultura da periferia – Ato II. (Coord. e apresentação Ferréz). São Paulo, jun. 2002.
CAROS AMIGOS (Suplemento Literário). Literatura marginal: a cultura da periferia – Ato III. (Coord. e apresentação Ferréz). São Paulo, abr. 2004.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet: reflexões sobre a internet e a sociedade. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CORRÊA, Alamir Aquino (org). Ciberespaço: mistificação e paranóia. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2008.
DALCASTAGNÈ, Regina. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. Iberic@l Revue d’études ibériques et ibéro-américaines, Paris, n. 2, p. 13-18, 2012. Disponível em: <http://iberical.paris-sorbonne.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf>. Acesso em 20 jul. 2020.
DURÃO, Fábio Akcelrud. O que é crítica literária?. São Paulo: Nankin Editorial, Parábola Editorial, 2016.
FERRÉZ. Capão pecado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005a.
FERRÉZ, (org). Terrorismo Literário. In: Literatura Marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005b.
FRANCHETTI, Paulo. A demissão da crítica. Disponível em: <http://www.germinaliteratura.com.br/enc_pfranchetti_abr5.htm>. Acesso em: 10 jul. 2020.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. A política do hip hop nas favelas brasileiras. Disponível em: <https://www.heloisabuarquedehollanda.com/periferia>. Acesso em: 20 jul. 2019.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. “Crônica marginal”. In: RESENDE, Beatriz; FINAZZI-AGRA, Ettore. Possibilidades da Nova Escrita Literária no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 2014. p. 25-38.
LINS, Paulo. Cidade de Deus. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
MARTINS, Geovani. O sol na cabeça. São Paulo: Companhia das Letras, 2018
MARTINS, Maria Luiza Navarro; BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile. Vozes sobre a literatura periférica: A recepção crítica das edições da Caros Amigos “Literatura marginal - A cultura da periferia”. Revista Crioula, São Paulo, no.21, p.67-88, jan./jul. 2018.
Memorial da democracia. 'Literatura marginal' é a voz da periferia. Disponível em: http://memorialdademocracia.com.br/card/a-periferia-por-ela-mesma>. Acesso em: 20 jul. 2020.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Vozes marginais na literatura. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.
PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do. Escritos à margem: a presença de autores de periferia na cena literária brasileira. Rio de Janeiro: 7 Letras; FAPERJ, 2013.
PERRONE–MOISÉS, Leyla. A crítica literária. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das letras, 2016. p. 60-69.
RESENDE, Beatriz. Contemporâneos: Expressões da Literatura Brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra/Fundação Biblioteca Nacional, 2008.
SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.