Literature and school: other centralities in the development of literary readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25517
Supporting Agencies

Keywords:

Elementary and secondary school, literary texts, other centralities.

Abstract

It is not possible to measure the value of literature for the human being, it humanizes us, it liberates us, it is, so to speak, an invitation to autonomy. Literature improves people and makes them dream of a better world. It is possible to access literature in different environments, but school is often the place where the first encounter with the literary text takes place. However, literary education has been facing obstacles for its development at the elementary and secondary levels as some experiences are configured as tedious and are distant from the student's life context. Such literary education only contemplates works from the literary canon. In this perspective, this article brings considerations about the reasons for reading literary texts, emphasizing the importance of bringing literary works produced in “other centralities” into the schools, as a dialogical possibility of unparalleled wealth for young contemporary readers. This is a bibliographic study based on Alves (2013), Candido (1995), Cosson (2018), Coutinho (2014), Dalcastagnè (2012), Dalvi (2013), Jouve (2012), Nascimento (2006), Oliveira (2011), Porto (2012), Rouxel (2013), Vaz (2011), among other authors who have contributed to the discussion. As a result, the formative potential of literature is ratified, emphasizing that elementary and secondary education must privilege multiple literary approaches, in order to contemplate readings and works produced in the various centers that produce knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuelle da Silva Evangelista, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Possuo graduação em Licenciatura em Letras com Língua Espanhola pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2005). Especialista em Neuropsicologia pelo IBIPEX (2006). Especialista em Língua Espanhola pela UEFS (2008). Especialista em EAD: tutoria, metodologia e aprendizagem (2010) pela EADCON. Especialista em Mídias na Educação pela UESB (2013) e Mestra em Letras (Profletras/2020). Possuo experiência como Tutora Presencial e à Distância pela UNEB e UFRB através da UAB/MEC. Atualmente, sou professora da Prefeitura Municipal de Ipirá e do Estado da Bahia.

Ilmara Valois Bacelar Figueiredo Coutinho, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Possui graduação em Português/Inglês e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2009) e doutorado em LETRAS - Teoria da literatura, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2014). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), DCH V; Professora permanente do Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS e coordenadora do mesmo Programa (PROFLETRAS/UNEB/CAMPUS V). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, linguagem, letramentos, leitura e ensino, literatura contemporânea.

 

References

ALVES, A. E.; ESPÍNDOLA, A. L.; MASSUIA, C. S. Oralidade, fantasia e infância: há lugar para os contos de fadas na escola? In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.). Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 97-122.

ALVES, J.H.P. O que ler? Por quê? A literatura e seu ensino. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R.(org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 33-50.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1987. p. 222-232.

BURLAMAQUE, F. V.; MARTINS, K. C. C.; ARAUJO, M. dos S. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.). Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 75- 96.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. revista e ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

COELHO, Nelly N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

COUTINHO, Ilmara Valois B. Margens limiares da prosa contemporânea: a poética do fragmento em “Eles eram muitos cavalos”, de Luiz Ruffato, e “Ó”, de Nuno Ramos. 2014. 178 f Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

DALCASTAGNÈ, Regina. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. IBERIC@ L: revue d'études ibériques et ibéro-américaines 2, p. 13-18, 2012. Disponível em: http://iberical.paris-sorbonne.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf Acesso em 12 de novembro de 2019.

DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 76-98.

FIORINDO, Priscila Peixinho. Abordagens do texto literário para a formação do leitor crítico. Revista Língua Portuguesa: conhecimento prático. n. 36, p. 28-33, maio 2012.

GRAMUÑO, Florencia. Formas da impertinência. In: KIFFER, A.; GRAMUÑO, F. (orgs.). Expansões contemporâneas: leitura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 91-108.

JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? Tradução de Marcos Bagno e Marcos Marcio-nilo. São Paulo: Parábola editorial, 2012.

JUNIOR, W. M. L.; SANTOS, R. C. B. dos. Novas Centralidades na perspectiva da relação centro-periferia. Sociedade & Natureza, Uberlância, v. 21, n. 3, p. 351-359, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-45132009000300010 Acesso em 18 de outubro de 2019.

LEITE, A. Marcos fundamentais da Literatura Periférica em São Paulo. Revista Estudos Culturais, v. 1, n. 1, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revistaec/article/view/98368. Acesso em 12 de janeiro de 2018.

NASCIMENTO, Érica Peçanha. Literatura marginal: os escritores de periferia entram em cena. 2006. 211 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

OGIEN, Albert. Uma concepção expandida de periferia. Revista periferias. v. 2, n.2, 2018. Disponível em: http://revistaperiferias.org/materia/uma-concepcao-expandida-de-periferia/ Acesso em 01 de abril 2019.

OLIVEIRA, Rejane Pivetta de. Literatura marginal: questionamentos à teoria literária. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 15, n. 2, jul/dez. 2011. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/205165649/Oliveira-Rejane-Literatura-Marginal-Questionamentos-a-Teoria-Literaria-pdf Acesso em 01 de abril 2019.

PERRONE-MOISÉS, L. Literatura para todos. Literatura e Sociedade, v. 11, n. 9, p. 16-29, dez. 2006.

PORTO, Gisele Poletto. Poéticas periféricas – outras centralidades? Ide, São Paulo, v. 34, n. 53, p.57-68, jan. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31062011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 11 de outubro de 2019.

REZENDE, N. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 99-112.

ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-34.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M. et al. (org.) A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17- 48.

SOUZA, S. F.; CORRÊA, H. T.; VINHAL, T. P. A leitura e a escrita na escola: uma experiência com o gênero fábulas. In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.) Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 147-182.

VAZ. Sérgio. Literatura, pão e poesia: histórias de um povo lindo e inteligente. 1 ed. São Paulo: Global, 2011.

VIEIRA, A. Formação de leitores de Literatura na escola brasileira: caminhadas e labirintos. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 134, p. 441-458, 2008.

WALTY, I. Literatura e escola: anti-lições. In: EVANGELISTA, A. A. M. et al. (org.) A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 49- 58.

ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola – entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate, v. 11, n. 21, p. 20-39, jul./dez. 2017. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/view/2704 Acesso em: 01 de dezembro de 2019.

Published

30-12-2020

How to Cite

EVANGELISTA, E. da S.; COUTINHO, I. V. B. F. Literature and school: other centralities in the development of literary readers. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 3, p. e25517, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i3.25517. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/25517. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA