Narrative as resistance in Rubem Fonseca: an analysis of the short story “Os pobres, os ricos, os pretos e a barriga”
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25524Keywords:
Periphery, Urban space, Brutalist aesthetics, Latin American literature.Abstract
Based on the short story “Os pobres, os ricos, os pretos e a barriga”, embedded in the book Carne crua (2018), by Brazilian writer Rubem Fonseca, this paper investigates the narrator's literary strategies and his ways of coping with social reality liable to be situated under the sign of resistance. The discussion of the problem takes the precepts of theorists such as Sarmento-Pantoja (2014) and Bosi (2002) in relation to the concept of resistance; Pellegrini (2001) and Jameson (1992; 1985) with regard to the contextualization of postmodernity; and literary critics Lukács (2000) and Goldmann (1964). In addition, historical notions of Hobsbawm's social banditry (1976) are utilized. Set in Latin America, fonsequian writing opens up silenced realities − such as the Brazilian periphery. Through brutalist aesthetics, Rubem Fonseca uses cinematographic stylistics whilst constructing intersected and striking statements. The purpose of this study is to look for thematic and aesthetic elements that are perceptible within the narrative with regard to the narrator's resistance. The short story, reported in first person, configures in a self-narrative protagonist a character that symbolizes the marginalization of society, the “slumization” of the periphery and the daily violence of urban space. The protagonist, in subsisting in the face of social adversity, represents political resistance to the oppressive forces of a dominant ideology.
Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean. A precessão dos simulacros. In: BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Tradução de Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio d’Água, 1991. p. 7-57.
BOSI, Alfredo. Narrativa e resistência. In: BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 118-135.
BRASIL. Decreto-lei nº 1.077, de 26 de janeiro de 1970. Lex: artigo 153, § 8º, parte final, da Constituição da República Federativa do Brasil: edição federal, 1967. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/Del1077.htm>. Acesso em: 30 mar. 2020.
CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; DE ALMEIDA PRADO, Décio; GOMES, Paulo Emilio Salles. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 51-75.
CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: CORTÁZAR, Julio. Valise de Cronópio. Tradução de Davi Arrigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993. p. 147-163.
FONSECA, Rubem. Anotações de uma pequena história. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 mar., 1994. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/3/27/caderno_especial/9.html>. Acesso em: 5 jun. 2020.
FONSECA, Rubem. Os pobres, os ricos, os pretos e a barriga. In: FONSECA, Rubem. Carne crua. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018. p. 121-123.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Tradução de Eric Nepomuceno. Porto Alegre: L&PM, 1995.
GOLDMANN, Lucien. Sociologia do romance. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
HOBSBAWM, Eric. Bandidos. Tradução de Donaldson Magalhães Garschagen. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1976.
JAMESON, Fredric. O inconsciente político: a narrativa como ato socialmente simbólico. Tradução de Valter Lelis Siqueira. São Paulo: Ática, 1992.
JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade de consumo. Tradução de Vinicius Dantas. Novos estudos CEBRAP, v. 12, p. 16-26, 1985.
LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. 34. ed. Tradução, posfácio e notas de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades, 2000.
PELLEGRINI, Tânia. Ficção brasileira contemporânea: assimilação ou resistência? Novos Rumos, Marília, SP, ano 16, n. 35, p. 54-64, 2001. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/novosrumos/article/view/2221>. Acesso em: 27 ago. 2020.
SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000. p. 9-27.
SARMENTO-PANTOJA, Augusto. Literatura e arte de resistência. In: SARMENTO-PANTOJA, Augusto; SARMENTO-PANTOJA, Tânia; UMBACH, Rosani (orgs.). Estudos de Literatura e Resistência. Pará: Pontes Editores, 2014. p. 11-31.
TEIXEIRA, Everton Luís Farias. No escuro coração do século XX: uma proposta dialética entre Eric Hobsbawm e Guimarães Rosa. 2017. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Curso de Pós-Graduação em Letras do Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.