“From word to aesthetic, periphery is poetic!”: the marginal poetry of Mel Duarte as a practice of resistance and re-existence
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i2.25525Keywords:
Slam poetry, resistance and re-existence, marginal-peripheric literature, Mel Duarte.Abstract
This work presents the analyze of three poems from the book Negra Nua Crua, by Mel Duarte. It raises reflections on the urgency of thinking about spoken / written poetry in a marginal-peripheric context as a practice of resistance and re-existence. It is a research based on literary and cultural studies. Considering the subjective black women’s universe we think it as a possible key in order to change historical stereotypes imposed to them. This analytical corpus includes the poems Não Desista!, Menina melanina and Negra Nua Crua. The theoretical studies are based on: Bosi (1977: 1996: 2002), Candido (2006), Nascimento (2006: 2019), hooks (2019), Dalcastagnè (2006) and Toni C. (2006: 2009). Our conclusions show that Mel Duarte represents a group of contemporary female poets, black women who transform invisible narratives into subject-art, forming an urban quilombo of orality and poetic reading at the same time they also rewrite their own re-existences.
Downloads
References
BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, 1977.
BOSI, Alfredo. Narrativa e resistência. Revista Itinerários: Araraquara, 1996.
BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
C., TONI. Org. Hip-Hop a Lápis: o livro. São Paulo: Editora e Livraria Anita LTDA, 2006.
C., TONI. Org. Hip-Hop a Lápis: a literatura do oprimido. São Paulo: Editora do autor, 2009.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
D’ALVA, Roberta Estrela. Teatro hip-hop: a performance poética do ator-MC. São Paulo: Perspectiva, 2014.
D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Revista Synergies Brésil: Sylvains les Moulins, p. 119-126, 2011.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Rio de Janeiro: Editora Horizonte, 2012.
DUARTE, Mel. Negra nua crua. 2 ed. São Paulo: Ijumaa, 2016.
EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.
OLIVEIRA, Lucas Amaral de; BISCHAIN, Sonia Regina. Cultura, política e produção na periferia: uma conversa com Sonia Regina Bischain. In: DALCASTAGNÈ, Regina; TENINA, Lúcia. (Org.). Literatura e Periferia. Porto Alegre: Zouk, 2019.
PIEDADE, Vilma. Dororidade. São Paulo: Editora Nós, 2017.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Revista Letras: Santa Maria, p. 55-71, 2003.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. “Literatura Marginal”: os escritores da periferia entram em cena. 2006. 203f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Literatura e periferia: considerações a partir do contexto paulistano. In: DALCASTAGNÈ, Regina; TENINA, Lúcia. (Org.). Literatura e Periferia. Porto Alegre: Zouk, 2019.
SILVA, Maurício Pedro da. Ultrapassando limites, desfazendo fronteiras: a literatura marginal brasileira e suas práticas na contemporaneidade. Revista Iberoamérica Social: São Paulo, p. 124-149, 2018.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de Reexistência: culturas e identidades no movimento hip-hop. 2009. 205 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem da UNICAMP, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.