Lispector and a learning from meetings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.25608
Supporting Agencies

Keywords:

Gilles Deleuze, Meeting, Learn, Experience.

Abstract

This work proposes to relate, as well as to think and build a learning from the Theory of Philosophies of Difference together with the book of Clarice Lispector – A learning or the book of pleasures. It is a study that proposes, through a cartographic research, to think about learning from the concept of meeting, thought mainly with the philosophy of Gilles Deleuze, bringing reflections and thoughts with regard meetings and experiences thar mobilize learning. It is than a question of stressing that there is learning in what happens through meetings, through contact with the other. It means thinking that learning is mobilized based on these experiences, these movements and what happens when there are meetings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza Baumer Mendes, Universidade Franciscana

Psicóloga. Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Franciscana - UFN.

Marcele Pereira da Rosa Zucolotto, Universidade Franciscana.

Psicóloga. Doutora em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Adjunta do Curso de Psicologia e do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana (UFN) de Santa Maria-RS.

References

COSTA, L. B. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista digital do LAV – Santa Maria. V. 7, n. 2, p. 65-76, mai./ago. 2014.

DELEUZE, G. Espinoza: Filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

GALLO, S. O aprender em múltiplas dimensões. Perspectivas da Educação Matemática. v. 10, n. 22, p. 103-114, 2017.

KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas: Papirus, 1999.

LISPECTOR, C. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MACHADO, R. Deleuze, a arte e a filosofia. 2 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 17-31.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

TADEU, T. A arte do encontro e da composição: Spinoza + Currículo + Deleuze. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, 2002.

ZUCOLOTTO, M. P. R. Aprender, ensinar: questões contemporâneas. BORTOLUZZI, V. I.; ALVES, M. A. Formação de professores: ensino, linguagens e tecnologias. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.

Published

27-04-2021

How to Cite

MENDES, L. B.; ZUCOLOTTO, M. P. da R. Lispector and a learning from meetings. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 1, p. e25608, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i1.25608. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/25608. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

ENSAIOS E TEMAS INTERDISCIPLINARES