From basic training to teaching practice: what is the teacher's perception about gifting?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.26215
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Keywords:

High Abilities/Giftedness, teacher training and teaching practice.

Abstract

The exercise of the teaching profession in the area of High Abilities/Giftness is challenging and requires training concerned with this theme. In this context, this research investigates the perception of High Abilities/Giftness, in the field of exact and earth sciences, together with two groups of actors: undergraduates and in-service teachers. The work makes a comparison between the researched groups with the purpose of verifying if the teaching practice and the subsequent formations modify the teacher's perception regarding the AH/G. Aspects of teacher training courses in Brazil are also observed, reflected in the knowledge and skills demonstrated by the teacher and their conceptions of the subject. 56 participants from the field of exact and earth sciences participated in the survey. The public opinion survey with unidentified participants was concerned with obtaining a diverse sample and the data were treated qualitatively and quantitatively. Gauthier, Tardif, Perrenoud, Renzulli, Fleith, Reis, Amaral, Bahiense, Rossetti, Delou, Virgolim and Pérez were some of the authors who supported the discussions of this work. Based on the answers obtained, it could be verified that in both groups surveyed, knowledge of  AH/G was superficial and that teaching practice, as well as subsequent training, has not brought an adequate perception of giftedness.

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Author Biographies

Kelling Cabral Souto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro.

Possui Doutorado e Mestrado em Engenharia Nuclear pelo Programa de Engenharia Nuclear da COPPE/UFRJ (2005 e 2001), ambos na área de Engenharia de Fatores Humanos (Inteligência Artificial) tendo trabalhado nas linhas de pesquisa: Arquitetura cognitiva, sistemas especialistas e lógica fuzzy. Possui graduação em Matemática (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1999) e graduação em Ciência da Computação pelo Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos (1999). Atualmente é professora dos cursos de Licenciaturas em Matemática e Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) no Campus Nilópolis-RJ, onde ministra as disciplinas pré-cálculo, cálculo numérico e matemática financeira. Atuou até fevereiro/2018 como coordenadora da área de matemática do PIBID/IFRJ. Desde agosto/2018 é docente orientadora do núcleo de matemática do Programa Residência Padagógica/IFRJ, realizando trabalhos relacionados a ensino e formação de professores. Atualmente, realiza Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação, Ciências, Tecnologias e Inclusão (PGCTIn) do Instituto de Biologia da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Helena Carla Castro, Universidade Federal Fluminense

Pós-douta em Farmacologia pela UFRJ; Doutora em Biologia e Modelagem Molecular pela UFRJ e Universidade da Califórnia - Estados Unidos (2000); Pesquisadora e coordenadora do Laboratório de Antibióticos, Bioquímica, Ensino e Modelagem molecular (LABiEMol) na UFF.

Cristina Maria Carvalho Delou, Universidade Federal Fluminense

Psicóloga, Licenciada em Psicologia pela PUC-RJ (1981), Especialista e Mestre em Educação na área de concentração Educação de Superdotados pela UERJ (1987), e Doutora em Educação, pelo PPG em Educação: História, Política, Sociedade, pela PUC-SP (2001); Professora Aposentada da Faculdade de Educação, da Universidade Federal Fluminense (UFF); Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 2 do CNPq; Líder do Grupo de Pesquisa Talento e Capacidade Humana na Sociedade e na Educação, vinculado ao CNPq; Membro permanente no Curso de Pós-Graduação em Diversidade e Inclusão e no PPG Ciências, Tecnologias e Inclusão do Instituto de Biologia da UFF. Coordenadora do Programa de Atendimento a Alunos com Altas Habilidades/Superdotação (PAAAH/SD-UFF). Membro da Comissão Técnica do Conselho Brasileiro para Superdotação (ConBraSD). Recebeu o Prêmio Jabuti 2015, na categoria Educação e Pedagogia. Recebeu a Medalha do Mérito Carioca por ter sido eleita Personalidade Educacional 2019 pelo Conselho Municipal de Educação da cidade do Rio de Janeiro; Coordenadora-Geral de Políticas, Regulação e Formação de Profissionais de Educação Especial, na Diretoria de Educação Especial, da Secretaria de Modalidades Especializadas do MEC.

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Published

31-08-2021

How to Cite

SOUTO, K. C.; CASTRO, H. C.; DELOU, C. M. C. From basic training to teaching practice: what is the teacher’s perception about gifting?. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e26215, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.26215. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/26215. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO