Kintsugi 100 (without) memories: a performing self-fictional gesture to converge with dramaturgy of memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.26227
Supporting Agencies

Keywords:

Memory dramaturgy, Kintsugi 100 (without) memories, Performativity, Creation processes.

Abstract

The starting point happens with a dialogue between a broadening of ‘dramaturgy’ concept that is performed in contemporary scenic rehearsals/ assays, regarding shows whose aim is investigating the actor’s/performer’s memory in a self-fictional perspective. The study concerning “I” and memories evocation is highlighted as a procedure to create a theatrical performance. Based on these assumptions and, taking a relevant artistic work in this theme as the object, which is also a reference in the performing arts, this study aims at understanding how the dramaturgy of memory is built during the creation process of Kintsugi show: 100 (without) memories (2019) by Lume Teatro. Therefore, the following questions are: based on which perspectives is memory set in this work? How boundaries between “real” and fictional are defined during creative processes in this scenic work? Comparative literature is the applied methodology in text/scene/performativity analysis according to the composition process. The theoretical basis is delimited mainly by the following authors: Eco, Borriaud, Lopes and in some reports from an interview with the actress Ana Cristina Colla for this research, among other researchers. As a result, we found out that 'creative memory' plus performativity touches real/fictional boundaries, resizing the contemporary scene and dramaturgy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lysiane Cassia Baldo, Unioeste

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), área de concentração em Linguagem e Sociedade.

Acir Dias da Silva, Unioeste

Possui Pós Doutorado com pesquisa em memória e documentário (2011) - UNICAMP, doutorado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP com doutorado sanduiche pela Università Ca Foscari - (2003), Mestrado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP (1999). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE. Na Faculdade de Artes do Paraná atuou como coordenador do curso de cinema e vídeo (2012/2014). Também tem experiência em coordenação dos cursos de comunicação social ? Jornalismo e publicidade. É professor efetivo no programa de pós-graduação Linguagem e Sociedade desde 2005 com orientações no mestrado, doutorado e pós-doutorado. Possui experiência na área de literatura comparada, Cultura Linguagem e Arte, Cinema e Critica contemporânea, Educação com ênfase em Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte, cinema, literatura, interfaces, cinema, estudos comparados e cultura. É editor científico da revista eletrônica Travessias e faz parte do conselho editorial da revistas Línguas e Letras(UNIOESTE), LL Journal - Língua e Literatura (Nova York), Revista científica da Fap e do conselho editorial da Editora - URI Câmpus de Frederico Westphalen - RS. Consultor científico e parecerista da Fundação Araucária Pr, FAPEMIG MG, Editora da Unicamp e outras. Idealizador e atual coordenador da Tv Imago Unioeste e coordena vários projetos de pesquisas e extensão universitária.Tem publicado vários livros e artigos científicos.

References

BERGSON, Henri. Memória e Vida. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BORRIAUD, Nicolas. Trad. Denise Bottmann. Estética Relacional. Martins Fontes, 2009.

COLLA, Ana Cristina. Depoimento [Nov.2020]. Entrevistadora. Lysiane Cassia Baldo. Cascavel: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2020. Questionário (06 questões). Entrevista concedida para pesquisa sobre o espetáculo Kintsugi 100 (sem) Memórias.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

HILLMAN, James. Cidade & Alma. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

LOPES, Beth. A performance da memória. Sala Preta, v.9, p. 135-145, 13 mai. 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57397/60379. Acesso em: 26 mar. 2020.

LUME TEATRO, Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais, Unicamp. Kintsugi: 100 memórias, 2019. Espetáculo teatral.

SESC AVENIDA PAULISTA. Catálogo do espetáculo Kintsugi 100 memórias. Lume Teatro – Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais – Unicamp. Temporada realizada de 24 mai. 2019 a 23 jun. 2019.

Published

27-04-2021

How to Cite

BALDO, L. C.; DA SILVA, A. D. Kintsugi 100 (without) memories: a performing self-fictional gesture to converge with dramaturgy of memory. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 1, p. e26227, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i1.26227. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/26227. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

ENSAIOS E TEMAS INTERDISCIPLINARES