Literature of high school in the voices of letter academics: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.26327Keywords:
Teaching Literature, Literary Literacy, Experience report.Abstract
In this article, we present the perceptions of scholars of Letters, regarding their experiences with literature classes in high school. To this end, we consider the theoretical contribution of the theories of Literature Teaching and Literary Letters, in order to confront classical and current perspectives, and to give voice to those who most need a critical formation as literary readers, the former students and future teachers: trainers of generations of critical readers. With this research, we aim to bring out methodological successes and gaps from the worldviews of future teachers of language and literature, visions that are based on their experience and their school formation. By contrasting motivating and non-motivating practices in high school literature classes, from the analyzed reports, we conclude that there is a great divergence between pedagogical practices in the classroom and what is advocated by the theories of teaching literature. Of the fourteen accounts analyzed, nine are negative literary memoirs. Only five interviewees pointed out positive memories of High School Literature classes. In addition, this work reinforces the importance of the teacher as a motivator / mediator of the practice of reading by young citizens in training, aiming at a continuous critical literacy process.Downloads
References
AGUIAR, Vera; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
ANTUNES, Benedito. O ensino da literatura hoje. Revista FronteiraZ, nº 14, julho de 2015.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Ed. Perspectiva S.A., 1987.
BORDINI, Maria da Glória. Guia de leituras para alunos de 1º e 2º graus. Centro de Pesquisas Literárias. Porto Alegre: PUCRS/Cortez, 1989.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil [recurso eletrônico]. — Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2019. 577 p. Atualizada até a EC n. 105/2019.
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. – Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para o ensino médio ; volume 1).
CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004.
COLOMER, Teresa. Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica, 2005.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2ª ed., 5ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2014.
COUTINHO, Afrânio. O ensino da literatura. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa Nacional, 1975.
CULLER, Jonathan. O que é literatura e tem ela importância: In: Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda. 1999.
GARCIA, Joe. Indisciplina na Escola: uma reflexão sobre a dimensão preventiva. R. paran. Desenv., Curitiba, n.95, jan./abr. 1999, p. 101-108.
GINZBURG, Jaime. O ensino de literatura como fantasmagoria. Revista da ANPOLL (Impresso), v. 1, p. 209-222, 2012.
GOMES, Renato Cordeiro. A literatura no ensino de 1º e 2º graus. In: Cadernos da PUC/RJ. Série Letras e Artes: Rio de Janeiro, 1976.
ISER, Wolfgang. O Ato da Leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução de Johannes Kreschmer São Paulo: Ed. 34, 1996.
LAJOLO, Marisa. O texto como pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto. 1993, p.51-62.
MARIN, Alda Junqueira. Didática geral. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Ca¬derno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 16-32, v. 9.
PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, vol. 17, núm. 1, 2004, pp. 47-62. Universidade do Minho, Braga, Portugal.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1988.
ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola – entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate, v. 11, n. 21, p. 20-39, jul./dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.