Literature of high school in the voices of letter academics: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.26327
Supporting Agencies

Keywords:

Teaching Literature, Literary Literacy, Experience report.

Abstract

In this article, we present the perceptions of scholars of Letters, regarding their experiences with literature classes in high school. To this end, we consider the theoretical contribution of the theories of Literature Teaching and Literary Letters, in order to confront classical and current perspectives, and to give voice to those who most need a critical formation as literary readers, the former students and future teachers: trainers of generations of critical readers. With this research, we aim to bring out methodological successes and gaps from the worldviews of future teachers of language and literature, visions that are based on their experience and their school formation. By contrasting motivating and non-motivating practices in high school literature classes, from the analyzed reports, we conclude that there is a great divergence between pedagogical practices in the classroom and what is advocated by the theories of teaching literature. Of the fourteen accounts analyzed, nine are negative literary memoirs. Only five interviewees pointed out positive memories of High School Literature classes. In addition, this work reinforces the importance of the teacher as a motivator / mediator of the practice of reading by young citizens in training, aiming at a continuous critical literacy process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Abud Marques Robbin, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS-CPAN)

Acadêmico de Letras - Português e Espanhol da UFMS-CPAN. Professor de língua portuguesa e literatura no Cursinho Frequência Máxima. Tem como áreas de interesse: Ensino de literatura, Geossolinguística e Semântica Lexical.

Lucilene Machado Garcia Arf, UFMS (Campus do Pantanal)

Professora Adjunta do Curso de Letras/CPAN/UFMS e no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Fronteira – PPGEF/UFMS. Especialista em Língua e cultura espanhola pela UCM/Madrid, com bolsa da AECI - Agência Española de Cooperación Internacional. Mestra em Estudos Literários/UFMS e doutorado em Teoria Literária pela Unesp/São José de Rio Preto com estágio em Universidad Complutense de Madrid.

References

AGUIAR, Vera; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

ANTUNES, Benedito. O ensino da literatura hoje. Revista FronteiraZ, nº 14, julho de 2015.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Ed. Perspectiva S.A., 1987.

BORDINI, Maria da Glória. Guia de leituras para alunos de 1º e 2º graus. Centro de Pesquisas Literárias. Porto Alegre: PUCRS/Cortez, 1989.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil [recurso eletrônico]. — Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2019. 577 p. Atualizada até a EC n. 105/2019.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. – Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para o ensino médio ; volume 1).

CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004.

COLOMER, Teresa. Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica, 2005.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2ª ed., 5ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2014.

COUTINHO, Afrânio. O ensino da literatura. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa Nacional, 1975.

CULLER, Jonathan. O que é literatura e tem ela importância: In: Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda. 1999.

GARCIA, Joe. Indisciplina na Escola: uma reflexão sobre a dimensão preventiva. R. paran. Desenv., Curitiba, n.95, jan./abr. 1999, p. 101-108.

GINZBURG, Jaime. O ensino de literatura como fantasmagoria. Revista da ANPOLL (Impresso), v. 1, p. 209-222, 2012.

GOMES, Renato Cordeiro. A literatura no ensino de 1º e 2º graus. In: Cadernos da PUC/RJ. Série Letras e Artes: Rio de Janeiro, 1976.

ISER, Wolfgang. O Ato da Leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução de Johannes Kreschmer São Paulo: Ed. 34, 1996.

LAJOLO, Marisa. O texto como pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto. 1993, p.51-62.

MARIN, Alda Junqueira. Didática geral. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Ca¬derno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 16-32, v. 9.

PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, vol. 17, núm. 1, 2004, pp. 47-62. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1988.

ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola – entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate, v. 11, n. 21, p. 20-39, jul./dez. 2017.

Published

27-04-2021

How to Cite

ROBBIN, D. A. M.; ARF, L. M. G. Literature of high school in the voices of letter academics: an experience report. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 1, p. e26327, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i1.26327. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/26327. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA