Resistance and denunciation against racism/male chauvinism in the voice of black women poets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.26349
Supporting Agencies

Keywords:

Afro-feminine poetry, voices women, resistance, complaint.

Abstract

This article focuses on Afro-Brazilian poetry written by the poets Conceição Evaristo and Esmeralda Ribeiro as a tool of resistance against structural racism that, historically, sustains Brazilian society, to the point of camouflaging the extermination of black youth, silencing, erasure and murders of black men and women, almost considered as natural. In addition to these ailments, there are those of misogyny and male chauvinism that plagues the lives of Brazilian women in general, with a particular grievance for the black woman, considered as the other's other, who can then be the object of mistreatment or mere animal laborans. In these conditions, the poor visibility of these two poets, who carry out resistance and denunciation in a lyrical voice, is exposed and faced discursively. As a method, we will make use of comparative literature, and the analysis and interpretation of the chosen poems will have a theoretical scope in Adorno (2003); Goldstein (1985), Martins (2000) among others, and in studies that deal with the black trajectory in the national literature, such as Proença Filho (2004) and Duarte (2018). The poetic work carried out by the poets brought here presents, in addition to all the beauty of their aesthetics, a unique historical perspective, which starts from the look of the black woman nourished by verses overflowing with strength and resistance as true political acts of denunciation and exposure against centuries of discrimination against blacks and black women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalila Silverio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Aluna do Programa de Pós-Graduação nível mestrado - PPGL - UNIOESTE.

Kelly Cristiane Nunes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Aluna do Programa de Pós-Graduação nível mestrado - PPGL - UNIOESTE.

Rosangela Alves da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Licenciada em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus Cascavel, 2018. Aluna do Programa de Pós-Graduação em Letras (UNIOESTE/2019), nível Mestrado. Atuando principalmente na área da Literatura, com ênfase no romance histórico contemporâneo de mediação. Integrante do Grupo de Pesquisa Ressignificações do passado na América Latina: leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção: vias para a descolonização, vinculado ao PELCA.

Valdeci Batista de Melo Oliveira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Professora associada do Curso de Letras da UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - campus de Cascavel. Professora do Mestrado Profissional em Letras Profletras. Coordenadora do Colegiado dos Cursos de Letras Português/ Espanhol/ Inglês/Italiano, período 2018-2020.

References

ADORNO, Theodor. “Palestra sobre lírica e sociedade”, Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003, p-p 65-89.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, SP, v. 19, p. 25-42, 2012. DOI: 10.20396/cel. v19i0.8636824. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636824. Acesso em: 29 dez. 2020.

BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BERND, Zilá. (Org.). Poesia negra brasileira. Porto Alegre: AGE/IEL, 1992.

CADERNOS NEGROS. Os melhores poemas. Organização Quilombhoje. São Paulo: Quilombhoje / Fundo Nacional da Cultura, Ministério da Cultura, 1998.

DUARTE, Eduardo de Assis. Mulheres marcadas: literatura, gênero, etnicidade. Terra roxa e outras terras In: Revista de Estudos Literários. Volume 17-A (dez. 2009) - ISSN 1678-2054. Disponível em: http://www.uel.br/pos/letras/terraroxa- Acesso em: 14 dez. 2018.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

GOLDSTEIN, Norma Seltzer. Versos, sons, ritmos. Editora Ática, 1985.

MARTINS, Nilce S. Introdução à Estilística. 3ª Ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 2000.

MBEMBE, Achille. As formas africanas de auto-inscrição. Estudos afro-asiáticos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 171-209, Jun 2001. Available from hhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-546X2001000100007&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 29 Dec. 2020.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

PROENÇA FILHO, Domício. A trajetória do negro na literatura brasileira. In: PROENÇA FILHO, Domício. Estudos Avançados, vol. 18 n°50, 2004. p. 161-193.

RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

RIBEIRO, Esmeralda. Cadernos Negros: os melhores poemas. 1998p. 64-66)

RIBEIRO, Esmeralda. Literafro: o portal da literatura afro-brasileira. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/autoras/244-esmeralda-ribeiro/ Acesso: 14 dez. 2020.

SOUZA, Duda Porto & CARARO, Aryane. Extraordinárias. Mulheres que revolucionaram o Brasil. 1a ed. São Paulo: Seguinte, 2017.

VILARIÑO, Idea. La masa sonora del poema. Montevideo: Biblioteca Nacional, 2016.

Published

30-12-2020

How to Cite

SILVERIO, D.; NUNES, K. C.; SILVA, R. A. da; OLIVEIRA, V. B. de M. Resistance and denunciation against racism/male chauvinism in the voice of black women poets. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 3, p. e26349, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i3.26349. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/26349. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA