Measuring a territory: the Mediated Learning Experience in NEaDUNI context
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27348Keywords:
Teaching, MLE, e-Learning in Brazil, Unioeste, Distance Learning Center of Western Paraná State University.Abstract
The current study has as its theme the e-Learning or Mediated Learning Experience (MLE) and aims to present some aspects related to the beginning of the modality in Brazil and its presence in the Distance Learning Center of Western Paraná State University (NEaDUNI). NEaDUNI is linked to the Pro-Rectory of Undergraduate Studies of Unioeste, the main center responsible for collaborating with remote and hybrid activities offered by the university. This basic study is descriptive and exploratory research, whose technical procedures are documentary and bibliographic investigation. As a result, the path that Mediated Learning has taken since its early days is presented - from the radio to digital technologies, through the offer of higher education courses. Furthermore, the study highlights the efforts and contributions that NEaDUNI has made to promote high-quality mediated learning for all the actors involved in the learning process at the center.Downloads
References
ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 maio 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm#art24. Acesso em: 09 fev. 2020.
BRASIL. Edital nº 05/2018. Brasília: CAPES/UAB, 2018. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-5-2018-UAB-2.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
BRASIL. Edital nº 075/2014. Brasília: CAPES/UAB, 2014. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/Edital-075-2014-UAB.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/ficha/?/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%209.394-1996&OpenDocument. Acesso em: 04 maio 2020.
BRASIL. Portaria nº 1.051, de 12 de setembro de 2016. Fica credenciada a Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) para a oferta de cursos superiores na modalidade a distância. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 set. 2016.
BRASIL. Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Brasília: Ministério da Educação – Secretaria de Educação a Distância. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 9 ago. 2018.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 2. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2000.
GANHE muito dinheiro. O Estado de S. Paulo. São Paulo, p. 2-2. 17 out. 1943. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19431017-22733-nac-0002-999-2-not. Acesso em: 04 jun. 2020.
GIOLO, J. A educação a distância e a formação de professores. Educ. Soc., Campinas , v. 29, n. 105, p. 1211-1234, dez. 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400013
GRANETTO-MOREIRA, J. C. Objetos digitais de aprendência para a Educação mediada: uma cartografia em devir. 2017. 163 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
GUARDE!! Ensino por Correspondência. O Estado de S. Paulo. São Paulo, p. 10-10. 25 mar. 1909. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19090325-11063-nac-0010-999-10-not/busca/Ensino+Correspond%C3%AAncia. Acesso em: 04 jun. 2020.
LAJOLO, M. EAD: 1,5 milhão estuda a distância no Brasil. São Paulo: Veja, 2018. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/ead-15-milhao-de-pessoas-estuda-a-distancia-no-brasil/. Acesso em: 19 jan. 2021.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.
NEADUNI. O NEaDUNI. Cascavel: Unioeste, 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/neaduni/o-neaduni. Acesso em: 15 nov. 2020.
NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
PATI, C. Os cursos superiores a distância que mais ganham alunos no Brasil. São Paulo: Exame, 2019. Disponível em: https://exame.com/carreira/os-cursos-superiores-a-distancia-que-mais-ganham-alunos-no-brasil/#:~:text=Na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia%20(EAD,%2C%20%C3%A9%20de%208.450.755. Acesso em: 05 jun. 2020.
RODRIGUES, C. Cursos por correspondência, hoje em desuso, recebiam mais de mil cartas por dia. [S.l.]: UOL, 2012. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2012/05/16/cursos-por-correspondencia-hoje-em-desuso-recebiam-mais-de-mil-cartas-por-dia.htm. Acesso em: 04 jun. 2020.
SACONI, R. Educação a distância começou por correio. São Paulo: Estadão, 2013. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/noticias/acervo,educacao-a-distancia-comecou-por-correio,9176,0.htm. Acesos em: 04 jun. 2020.
TEIXEIRA, H. Teoria ator-rede. [S.l.]: HélioTeixeira, 2015. Disponível em: http://www.helioteixeira.org/gramatica-da-colaboracao/teoria-ator-rede/. Acesso em: 13 jul. 2020.
TV inicia curso de 2º grau. O Estado de S. Paulo. São Paulo, p. 18-18. 17 jan. 1978. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19780117-31545-nac-0018-999-18-not/busca/Telecurso. Acesso em: 05 jun. 2020.
UNIOESTE. Edital nº 032/2020-PROGRAD, de 09 de junho de 2020. Retifica o resultado e altera o número de vagas do processo seletivo das vagas remanescentes, na modalidade de educação a distância. Pró-Reitoria de Graduação, Cascavel, PR, 09 jun. 2020a. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/ead/provare-ead/publicaoes-ead-provare. Acesso em: 10 jun. 2020.
UNIOESTE. Edital nº 033/2020-PROGRAD, de 09 de junho de 2020. Retifica o resultado e altera o número de vagas da terceira etapa do programa de ocupação das vagas ociosas nos cursos de graduação da Unioeste, na modalidade de educação a distância. Pró-Reitoria de Graduação, Cascavel, PR, 09 jun. 2020b. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/ead/provare-ead/publicaoes-ead-provare. Acesso em: 10 jun. 2020.
UNIOESTE. Resolução nº 092/2013-COU, de 18 de julho de 2013. Aprova a criação e a implantação do Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Neaduni). Conselho Universitário, Cascavel, PR, 18 jul. 2013a.
UNIOESTE. Resolução nº 093/2013-COU, de 18 de julho de 2013. Aprova o Regulamento do Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Neaduni). Conselho Universitário, Cascavel, PR, 18 jul. 2013b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 - Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.