Relationship between speaking and writing:

an analysis of the graphic records in written production of elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27455

Keywords:

Education, Writing, Orthography

Abstract

This article deals with the relationship between speech and writing in written productions of Elementary Education’s students. The written activity may cause some insecurities due to the complex relationship between speech and some words’ graphic representation. This research aims to provide an analysis of the graphic record in written productions of elementary education’s students, based on the description of the nature of writing occurrences that violate the orthography. This research is inserted in the Educational Sociolinguistic, in which the reflections begin from the studies about linguistic variety, writing and orthography performed by Faraco (1994), Leal and Roazzi (2007), Morais (2007) (2009), Costa (2016), among other authors. The data analyzed in this article was collected in written productions performed by third grade Elementary School students, since it is in this period that students have their first contact with the Portuguese ortography. We observed that the students have difficulties with the heterogenic forms of language, in other words, with the principle of arbitrariness that composes the orthography. Therefore, data reiterate that the more representative rates of orthographic deviations come from the influence of the student’s speech over writing, thus, generated due to the phonetic-phonologic nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stefani Alves do Carmo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras, Área de Concentração em Linguagem e Sociedade, sob a Linha de Pesquisa em Linguagem: práticas linguísticas, culturais e de ensino, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, campus de Cascavel/PR.

Sanimar Busse, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Docente do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Letras e do Mestrado Profissional em Letras/PROFLETRAS – Universidade Estadual do Oeste do Paraná/Unioeste.

References

ASH, Russell.; HIGTON, Bernard. (compilação). Fábulas de Esopo. Tradução: Heloisa Jahn. São Paulo: Cia das Letrinhas, 1994.

BUSSE, Sanimar. Variação linguística e ensino: os desafios do ensino em Língua Portuguesa. In: COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição (org.). Práticas sociais da linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. Campinas: Mercado das Letras, 2015.

COSTA, Antônio Joel da Silva. Escrita ortográfica: proposta de intervenção para o ensino fundamental II. 2016. 169 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional – PROFLETRAS. Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Currais Novos.

FARACO, Carlos Alberto. Escrita e alfabetização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1994.

FERREIRA, Adriana Alexandra; BUSSE, Sanimar. Processos fonológicos e escrita ortográfica em produções textuais do ensino fundamental. Domínios de Lingu@gem, v. 13, p. 234-256, 2019.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LEAL, Telma Ferraz; ROAZZI, Antonio. A criança pensa... e aprende ortografia. In: MORAIS, Arthur Gomes de (org.). O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MORAIS, Arthur Gomes de. Ortografia: este peculiar objeto de conhecimento. In: MORAIS, Arthur Gomes de. (org.). O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MORAIS, Arthur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. 5. ed. São Paulo: Ática, 2009.

OLIVEIRA, Marco Antônio de. Conhecimento linguístico e apropriação do sistema de escrita: caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

POLLO, Tatiana. Conhecimento da Língua: Fonologia e Ortografia do Português do Brasil. In: ALÇADA, I. et al. Alfabetização Baseada na Ciência: Manual do Curso ABC. Brasília: Ministério da Educação (MEC); Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), 2021.

Published

20-12-2021

How to Cite

ALVES DO CARMO, S.; BUSSE, S. Relationship between speaking and writing:: an analysis of the graphic records in written production of elementary education. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27455, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27455. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27455. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM