Memory as a structural process in the short story “The Laughing Man” by J. D. Salinger

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27505

Keywords:

Short story, Memory, Salinger

Abstract

Studying the narrator of the short story “The Laughing Man” (2019) by J. D. Salinger, this paper aims to analyse the way in which the contradictions in the narrative allows the reader to see the gaps in the memory of the one narrating, indicating a implicit wish to structure a unknown past through the narrative act. This will be studied along with the specificites of the literary language, observing the instances in which the memorialistic discourse and literary discourse overlap, allowing unique possibilities when representing not only the memories themselves, but also the way the narrator has access to these memories and how new ways of reading come from that. The paper is organized starting with as introduction, in which Salinger’s works are contextualized, a theorical discussion divided between two main categories – the relation between memory and literature, focused mainly in Henri Bergson (1999) and Giorgio Agamben (2014)/ previous studies about Salinger’s narrators, coming mainly form André Ferreira Gomes dos Santos (2013) and Adolfo Jose de Souza Frota (2008) – and a analysis in which the aspects we intend to study will be presented as they appear in the narrative, following a linear approach to the work. These theorical lines, added to the adopted approach, allowed us the interpretation that there is a double denial by the work’s narrator, which manifests itself in a thematical and express manner, as well as in a structural way, operating as a organizing principle to the events of the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kleber Kurowsky, Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual do Paraná

Bacharel em Letras - Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e doutorando em Estudos Literários pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor colaborador de teoria literária da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus de Paranaguá.

References

AGAMBEN, Giorgio. O último capítulo da história do mundo. In: AGAMBEN, Giorgio. Nudez. Tradução de Davi Pessoa Carneiro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. p. 163-167.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. Tradução de Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.-

CARVALHO, André Ferreira Gomes de. Sensibilidade e Observação Social em Nine Stories de J. D. Salinger. 2013. 188 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, Departamento de Letras Modernas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

FROTA, Adolfo Jose de Souza. A influência das filosofias alternativas na vida e na literatura de J. D. Salinger. Publicatio UEPG, Ponta Grossa, v. 16, n. 02, p. 323-334, 2008.

SALINGER, Jerome David. Nove histórias. Tradução de Caetano W. Galindo. São Paulo: Todavia, 2019.

SALINGER, Jerome David. O apanhador no campo de centeio. Tradução de Caetano W. Galindo. São Paulo: Todavia, 2019.

STEVENSON, Robert Louis. Um humilde protesto. In: BEDRAN, Marina. A aventura do estilo: ensaios e correspondência de Henry James e Robert Louis Stevenson. Rio de Janeiro: Rocco, 2019, n.p.

TODOROV, Tzvetan. O que pode a literatura? In: TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009. p. 73-82.

RAMOS, Danielle Cristina Mendes Pereira. Memória e literatura: Contribuições para um estudo dialógico. Linguagem em (Re)vista, Niterói, , v. 6, n. 11/12, p. 92-104, 2011.

Published

20-12-2021

How to Cite

KUROWSKY, K. Memory as a structural process in the short story “The Laughing Man” by J. D. Salinger. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27505, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27505. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27505. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA