Remote education and teaching work in times of pandemics:

a critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27632

Keywords:

Teaching work, pandemic, remote teaching, precarization

Abstract

This text presents reflections on teaching work during the Covid-19 pandemic period. In view of the historical and dialectical materialism, we seek to reinterpret the current teaching reality, highlighting the difficulties faced by teachers due to the circumstances imposed by the context of the Covid-19 pandemic. Thus, the objective is to critically analyze the teaching format implemented as a result of the pandemic, pointing out the challenges that emanate from this process and that affect the teaching work. Thus, reflection on the reality of teaching work in this scenario is presented as the central issue of this study. We live in a political time of constant attacks on public education, on educators, a time of health crisis. In this context, we turn our gaze to some points that deserve to be highlighted, such as the workload of many teachers and the profound inequality of access conditions caused by this emergency form of teaching, which makes socials vulnerability even more evident. In view of the theoretical contribution that supports this analysis, we intend to demonstrate the challenges and possibilities for the exercise of teaching, even in a contradictory context. Furthermore, we aim to contribute to the reflections on the theme in question by denoting the impacts of the implementation of remote teaching on teaching work.

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Author Biographies

Elis Regina da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Possui graduação em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2004) e mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2011). Atualmente é coordenadora pedagógica na Escola Municipal Professora Maria Nosídia Palmeiras das Neves e professora de Língua Portuguesa no Colégio Estadual Jardim Balneário Meia Ponte. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras. Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação - UFG.

Thiffanne Pereira dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG - IELT) pela Universidade Estadual de Goiás (2017). Mestre em Ciências da Educação pela Universidad de la Integración de las Américas (2015) - Reconhecimento pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduada em Pedagogia. Professora das disciplinas do Núcleo Didático-Pedagógico de cursos de Licenciatura, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (UEG). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares (IFG). Pesquisadora na área da Educação Inclusiva, com ênfase na Educação Especial e na relação destas temáticas com a formação de professores e as políticas públicas educacionais.

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Published

20-12-2021

How to Cite

SILVA, E. R. da; SANTOS, T. P. dos. Remote education and teaching work in times of pandemics:: a critical analysis. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27632, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27632. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27632. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO