Remote education and teaching work in times of pandemics:
a critical analysis
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27632Keywords:
Teaching work, pandemic, remote teaching, precarizationAbstract
This text presents reflections on teaching work during the Covid-19 pandemic period. In view of the historical and dialectical materialism, we seek to reinterpret the current teaching reality, highlighting the difficulties faced by teachers due to the circumstances imposed by the context of the Covid-19 pandemic. Thus, the objective is to critically analyze the teaching format implemented as a result of the pandemic, pointing out the challenges that emanate from this process and that affect the teaching work. Thus, reflection on the reality of teaching work in this scenario is presented as the central issue of this study. We live in a political time of constant attacks on public education, on educators, a time of health crisis. In this context, we turn our gaze to some points that deserve to be highlighted, such as the workload of many teachers and the profound inequality of access conditions caused by this emergency form of teaching, which makes socials vulnerability even more evident. In view of the theoretical contribution that supports this analysis, we intend to demonstrate the challenges and possibilities for the exercise of teaching, even in a contradictory context. Furthermore, we aim to contribute to the reflections on the theme in question by denoting the impacts of the implementation of remote teaching on teaching work.
Downloads
References
AMBONI, Vanderlei Amboni. Trabalho e educação: o processo da existência humana. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 11, n. 3, p. 203-213, dez. 2019.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
DAVIDOV, Vasili Vasilievich. Os princípios do ensino na escola do futuro. In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Livro II. Uberlândia-MG: EDUFU, 2019. p. 181-188.
DAVIDOV, Vasili Vasilievich; SLOBODCHIKOV, Vikor I.; ZUCKERMAN, Galina A. O aluno das séries iniciais do Ensino Fundamental como sujeito da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Livro II. Uberlândia-MG: EDUFU, 2019. p. 239-254.
DUARTE, Newton. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 11, n. 2, p. 139-145, maio/ago. 2018.
ENGUITA, Mariano Fernandes. A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e a profissionalização. Teoria & Educação. Dossiê Interpretando o Trabalho Docente. Porto Alegre, v. 4, p. 41-61, 1991.
FERREIRA, Liliana S. Trabalho pedagógico na escola: do que se fala? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 591-608, abr./jun. 2018.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014.
FREITAS, Luiz Carlos de. Controlar o processo, precarizar o magistério. In: A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018. p. 103-112.
FRIZZO, Giovanni F. E.; RIBAS, João F. M.; FERREIRA, Liliana S. A relação trabalho-educação na organização do trabalho pedagógico da escola capitalista. Educação, Santa Maria, v. 38, n. 3, p. 553-564, set./dez. 2013.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Processo de trabalho na escola: algumas categorias para análise. Teoria & Educação. Dossiê Interpretando o Trabalho Docente. Porto Alegre, v. 4, 1991, p. 3-21.
JERÓNIMO, Helena Mateus e NEVES, José. O intelectual de retaguarda. Entrevista a Boaventura Sousa Santos. In: Análise Social, 204, xlvii (3.º). Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal 2012. ISSN online 2182-2999.
LAZARETTI, Lucinéia Maria. A atividade de estudo. In: LAZARETTI, Lucinéia Maria. Elkonin: vida e obra de um autor da psicologia histórico-cultural. São Paulo: UNESP, 2011. p. 237-248.
LEONTIEV, Aleksei Nikolaevitch. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, Aleksei Nikolaevitch. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004. (p. 277-302).
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 46, n. 159, p. 38-62, jan./mar. 2016.
SANTOS, Cláudio Wilson dos; MORORÓ, Leila Pio. O desenvolvimento das licenciaturas no Brasil: dilemas, perspectivas e políticas de formação docente. Histedbr, Campinas, v. 19, p. 1-19, 2019.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 1994.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de
Educação, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007.
SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Convite ao questionamento e à resistência ao abismo lançado pela Base Nacional Comum Curricular. In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza; (org.) Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta. Porto Alegre: Editora Fi, 2019. p. 15-38.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015.
SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Belanda. Conteúdos escolares e desenvolvimento humano: qual a unidade? Comunicações. Piracicaba, ano 13, n. 2, p. 150-158, nov. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 - Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.