The agrest Inocência: the representation of space in the Visconde de Taunay`s novel and in the Walter Lima`s film work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27761
Supporting Agencies

Keywords:

Visconde de Taunay, Walter Lima, Inocência, Representation of space.

Abstract

The aim of this article is to analyze the representation of space in the novel Innocence (1872) by Visconde de Taunay and in the homonymous film work by Walter Lima from 1983, having as a link the proposition of transcreation, as well as conceptualized by Haroldo Campos (2019). The elaboration of space in a romantic regionalist novel is an unavoidable condition, allowing the plot to unfold and molding the characters' personality. We intend to clarify how Walter Lima's film narrative reproduces the Taunayan premise taking into account the “real double” of cinematographic language, punctuated by Jaques Amount (2012). With this, we propose to delineate how the space transcends its condition of scenery, blending a wild atmosphere, which is based on the characters' hostile actions and profile. Bearing in mind the representation of space as a narrative category, and this is the genre by which both productions elected as corpus of this article unfold, we chose Luis Alberto Brandão (2002), Osiris Borges Filho (2007), Jennifer Van Sijll (2017), in addition to Bordwell and Thompson (2013) as the main theoretical framework of our analytical path.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erick Vinicius Mathias Leite, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Graduado em Letras Português/Espanhol e suas Literaturas pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS). Especialista em Língua Inglesa pela Faculdade da Região Serrana (FARESE). Mestrando do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL) da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS).Tem experiência no Ensino Básico com as disciplinas de Língua Inglesa, Língua Espanhola, Língua Portuguesa e Literatura. Atua como pesquisador na área de Literatura Brasileira. Tem interesse pelos seguintes temas e autores: Literatura Sul-mato-grossense, Ensino, Relações Étnico-raciais , Romantismo, Aparecido Alves Machado, Monteiro Lobato.

References

AUMONT, Jacques (org.). A estética do filme. Trad. Marina Appenzeller. 9. ed. Campinas: Papirus, 2012.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. 7. ed. Tradução: Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARBOSA, João Alexandre. A literatura como conhecimento. In: BARBOSA, João Alexandre. A biblioteca imaginária. São Paulo: Ateliê Editorial, 1996.

BORGES-FILHO, Ozíris. Espaço e Literatura: Introdução à Topoanálise. São Paulo: Ribeirão Gráfica e Editora, 2007.

BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. 50 ed. São Paulo: Cultrix, 2015.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução: Roberta Gregoli. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

BRANDÃO, Luis Alberto. Teorias do Espaço Literário. São Paulo: Perspectiva, 2013.

CAMPOS, Haroldo. Transcriação. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.

INOCÊNCIA, Direção: Walter Lima Junior. Produção: Lucy e Luiz Carlos Barreto. Brasil, 1983.

MARETTI, Maria Lídia Lichtscheidl. Um polígrafo contumaz (O Visconde de Taunay e os fios da memória). 1996. 301 f. Tese (Doutorado em Teoria Literária) – Instituto Estadual da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

MEDEIROS, Sérgio. Prefácio para Esta Edição. In: TAUNAY, Visconde de. Memórias: Edição de Sérgio Medeiros. São Paulo: Iluminuras, 2004.

PONTES, José Couto Vieira. História e Literatura de Mato Grosso do Sul. São Paulo: Editora do Escritor, 1981.

SEFFRIN, André. Prefácio: Inocência, A Obra-prima de Taunay. In: TAUNAY, Visconde de. Inocência. São Paulo: Record, 2014.

SIJLL, Jennifer van. Narrativa cinematográfica. Trad. Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

TAUNAY, Visconde de. Inocência. São Paulo: Record, 2014.

TAUNAY, Visconde de. Memórias: Edição de Sérgio Medeiros. São Paulo: Iluminuras, 2005.

Published

31-08-2021

How to Cite

LEITE, E. V. M. The agrest Inocência: the representation of space in the Visconde de Taunay`s novel and in the Walter Lima`s film work. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27761, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27761. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27761. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS