An allegorical reading of the film Landscape in the mist, directed by Theo Angelopoulos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27772
Supporting Agencies

Keywords:

Angelopoulos, Landscape in the mist, Odyssey, allegory.

Abstract

The text analyzes the film Landscape in the mist (1988), by Theo Angelopoulos. The reading is divided into four moments: the first is devoted to the reading of the Odyssey, more specifically, of the “Telemachy”, as the first four books of this epic supposedly inaugurate a locus in Western literature: the journey in search of the father which echoes strongly in Angelopoulos’ filmic narrative. Then, we visit the concepts of Vaterland (fatherland) and Heimat (homeland) in order to explore the relationship between genealogical origin and the identity of Telemachus. In the third moment, we develop the concept of allegory, according to Walter Benjamin (2013), which supports our interpretation. Finally, we propose our reading of the film, supported by accurate comments by David Bordwell (2008) and Andrew Horton (1997). With this, we aim to show how the identity of the modern man linked to the fatherland or the homeland is no longer so clear to philosophy, as it was in the Odyssey, and neither to the “post-war cinema”, in the words of Bordwell (2008), both intend the relationship between genealogical origin, roots, homeland and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gong Li Cheng, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Licenciatura em Letras - Português, Espanhol e suas Literaturas pela UEMS. Atualmente, é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Unidade de Campo Grande. Tem como proposta de dissertação: Travessia dos umbrais da memória em Conhecimento do inferno, de António Lobo Antunes, sob orientação da profa. dra. Rosana Cristina Zanelatto Santos.  Tem interesse em Literatura Brasileira, Literatura Portuguesa, Literatura de Testemunho e nos temas: memória e temporalidade.

References

AMÉRY, Jean. Além do crime e do castigo: tentativas de superação. Tradução: Marijane Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução: João Barrento. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. 2. ed. Tradução: João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Tradução:

Maria Luiza Machado Jatobá. Campinas: Papirus, 2008.

CASSIN, Barbara (org.). Vocabulaire européen des philosophies. Paris: Seuil, 2004.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1994.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Filosofia é, na verdade, saudade (Heimweh). In. COSTA, Verlaine Freitas Rachel; PAZETTO, Debora (org.). O trágico, o sublime e a melancolia. v. 1. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2016.

HOMERO. Odisseia. 3. ed. Tradução: Trajano Vieira. São Paulo: Editora 34, 2014.

HORTON, Andrew. The films of Theo Angelopoulos: a cinema of contemplation. New Jersey: Princeton University Press, 1997.

MALTA, André. A astúcia de ninguém: ser e não ser na Odisseia. Belo Horizonte: Impressões de Minas, 2018.

PAISAGEM na neblina. Theo Angelopoulos, 1988. Grécia/França e Itália.

SOUZA, Eneida Maria de. Crítica Cult. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

Published

31-08-2021

How to Cite

CHENG, G. L. An allegorical reading of the film Landscape in the mist, directed by Theo Angelopoulos. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27772, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27772. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27772. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS