Ekphrastic adaptation: about the presence of painting in cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27773
Supporting Agencies

Keywords:

Ekphrastic adaptation, Intermediality, Cinema.

Abstract

The main purpose of this work is to reflect about the relationship that is established between adaptation and ekphrasis in the field of the intermediality studies, proposing to coin the term ekphrastic adaptation and reflect  about the possible effects of sense. At the first moment, we seek to reflect about the conceptualization of ekphrasis defended by Clüver (2017; 2017a), which excludes kinetic media collating it with the Elleström (2014; 2017) discussions about the ekphrasis and adaptation and the potentials of representation and transmediation; Bugno-Narecka and Vieira (2020), indicate the possibility of reading in relating with ekphrasis and cinema. In the second moment, we propose the understanding of ekphrasis as verb-visual representation  of verb-voco-visual, anchored above all the Hansen (2006) discussions, for later to defend what we denominated ekphrastic adaptation. Therefore, we analysed the interaction of the ekphrasis adaptation from an example of the film work The Children of Men (2006), focussed on the adaptation process that is worth the ekphrasis resource. We justify this research by the necessity of teorics references as much for the adaptation so the ekphrasis, exposing an open relationship of the study for both. In summary, we figure out that the ekphrasis when understood while a verbal or visual representation can incorporated kinetic media, such as the cinema, making use of a process of the ekphrastic adaptation whose produced sense of is considered as much for the final media so the initial media as a constituent in a group of adaptation procedure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Luiza de Wallau, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste/Cascavel). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).Graduada em Letras - Português e Espanhol pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS/Realeza).

Cleber da Silva Luz, Universidade Estadual de Maringá

Mestrando em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (PLE/UEM). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Licenciado em Letras pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Campo Mourão).

References

BUGNO-NARECKA, Dominika; VIEIRA, Mirian de Paiva. Unveiling Ekphrasis on the Screen. VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UnB, v. 19, n. 2, p. 48-69, 2020.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução de Vera da Costa e Silva et al. 33ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2019.

CLÜVER, Claus. A new look at an old topic: ekphrasis revisited. Todas as Letras, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 30-44, jan./abr. 2017.

CLÜVER, Claus. Ekphrasis and Adaptation. In: LEITCH, Thomas (ed.). The Oxford Handbook of Adaptation Studies. New York: Oxford University Press, 2017a.

DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; SANTOS, Ariane Souza. Imagens em palavras: as cinco formas ecfrásticas nos poemas de Shawna Lemay. Todas as Letras, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 149-159, 2011.

ELLESTRÖM, Lars. Media Transformation: The transfer of media characteristics among media. UK: Palgrave Macmillan, 2014.

ELLESTRÖM, Lars. Midialidade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Ana Cláudia Munari Domingos, Ana Paula Klauck, Glória Maria Guiné de Melo (orgs.). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017.

FILHOS da Esperança (Children Of Men). Direção: Alfonso Cuarón. EUA: Universal Pictures, 2006.

GARCIA, Gismara Rosane. Frames literários. A Ekphrasis n’O Conquistador. 2008; 199 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista Júlia de Mesquita Filho, Araraquara, 2008.

HANSEN, João Adolfo. Categorias epidíticas da ekphrasis. Revista USP, São Paulo, n. 71, p. 85-105, 2006.

HEFFERNAN, James A. W. Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: University Chicago Press, 1993.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. André Cechinel (trad.) 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2013.

LOUVEL, Liliane. Nuanças do pictural. Márcia Arbex (trad.). In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 47-69.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Paulo Neves (trad.). São Paulo: Brasiliense, 2013.

MOSER, Walter. As relações entre as artes: por uma arqueologia da intermidialidade. Aletria, p. 42-65, jul./dez. 2006.

RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, Intertextualidade e “Remediação”: Uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 15-45.

RODOLPHO, Melina. Écfrase e evidência nas letras latinas: doutrina e práxis. São Paulo: Humanitas, 2012.

VIEIRA, Mirian de Paiva. Dimensões da écfrase: a presença da pintura e da arquitetura em romances de artista. 2016. 216 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

VIEIRA, Mirian de Paiva. Écfrase: de recurso retórico na antiguidade a fenômeno midiático na contemporaneidade. Todas as Letras, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 45-57, 2017.

Published

31-08-2021

How to Cite

DE WALLAU, V. L.; LUZ, C. da S. Ekphrastic adaptation: about the presence of painting in cinema. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27773, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27773. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27773. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS