The signs of realism: from literature to cinema, from Flaubert to digital images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27774
Supporting Agencies

Keywords:

Realism, crisis of representation, esthetics, narrative.

Abstract

This work proposes a theoretical reflection on the concept of realism in literature and cinema, establishing connections between the two artistic fields. For that purpose, it reviews classic formulations of these two theoretical fields and proposes their analysis based on the readings of contemporary thinkers, highlighting aspects of the current scenario of the crisis of representation in the arts. For Roland Barthes, the aesthetics of the realist novel embodied a new idea of verisimilitude, the result of a fusion between the referent and the signifier, resulting in the “reality effect”. For André Bazin, the cinematographic image was capable of operating the “epiphany of the real”, taking the desire for realistic representation to its limit. The positions of these authors were widely criticized by theorists such as Rancière, Grodal and Carroll, who pointed out their deficiencies and incompleteness. For Wood, realism is an evaluative parameter for all narrative art, which is built upon a dynamics of approximation and distancing from reality. In the current scenario, the problem of representation calls into question the truth value of the forms of representation, which intensifies the feeling of skepticism that characterizes the post-truth context. Cinematographic images lost their status of material veridicality, since the film no longer has a physical support, while literature mixes fact and fiction in practices of self-fiction. What form of esthetic realism is possible for our time?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeferson Ferro, UNINTER

Formado em Letras-Inglês e mestre em Literatura (construção da alteridade e pós-modernidade, UFPR), doutor em Comunicação (linha Cinema, UTP). Entre meus temas de interesse estão a construção da noção de verossimilhança nas manifestações discursivas contemporâneas, sobretudo a questão da dicotomia "ficção X realidade" nas narrativas audiovisuais, e estudos da semiótica peirceana aplicada à literatura e ao audiovisual. Atuo no ensino superior, em cursos das áreas de Ciências Sociais Aplicadas e Comunicação, desde 2001, na Uninter.

References

BARTHES, Roland (1968). O efeito de real. In: MENDONÇA, Sérgio Antônio; NEVES, Luiz Felipe Baeta (org.) Literatura e Semiologia – pesquisas semiológicas. Petrópolis: Editora Vozes, 1972.

BAZIN, André (1945-46). O Cinema – ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

BAZIN, André. O Realismo Impossível. Edição Kindle: Autêntica, 2016.

BRESSON, Robert. Notes on cintematography. New York: Urizen Books, 1977.

CARROLL, Nöel. From Real to Reel: Entangled in Nonfiction Film. Philosophic Exchange, v. 14, n. 1, 1983.

CARROLL, Nöel (1997). Ficção, não-ficção e o cinema da asserção pressuposta: uma análise conceitual. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria Contemporânea do Cinema – documentário e narratividade ficcional. São Paulo: Editora Senac, 2005. v. 2.

D’ONOFRIO, Salvatore. Literatura Ocidental – autores e obras fundamentais. São Paulo: Editora Ática, 2004.

FELINTO, Erick. Cinema e tecnologias digitais. In: MASCARELLO, Fernando (org.). História do Cinema Mundial. Campinas: Papirus Editora, 2006.

GRODAL, Torben. The experience of realism in audiovisual representation. In: Realism and ‘reality’ in film and media. Museum Tuscalunum Press, p. 67-91, 2002.

LEFEBVRE, Martin; FURSTENAU, Marc. Digital editing and Montage: the Vanishing Celluloid and beyond. Cinémas / Revue d’études cinématographiques, v. 13, n. 1-2, p. 69-107, 2002.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. São Paulo: Papirus, 2013.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Massachusetts: MIT Press, 2002.

MANOVICH, Lev. What is digital cinema? [S.n.: S.l.], (1995) Disponível em http://manovich.net/index.php/projects/what-is-digital-cinema. Acesso: 15 mar. 2021.

METZ, Christian. A respeito da impressão de realidade no cinema. In: METZ, Christian. A Significação no Cinema. São Paulo: Perspectiva, 1977.

PARENTE, André. Cinema e tecnologia digital. Lumina, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p. 1-17, jan./jun. 1999.

RANCIÈRE, Jacques (2010). O efeito de realidade e a política da ficção. Tradução: Carolina Santos. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 86, p. 75-90. mar. 2020.

SCHWARTZ, Christian. Gênese autobiográfica da ficção. Curitiba: Biblioteca Pública do Paraná, Jornal Cândido, no. 09, abril de 2012.

WOOD, James. A coisa mais próxima da vida. SESI-SP Editora. Edição do Kindle, 2017.

WOOD, James. The Broken Estate: Essays on Literature and Belief (Modern Library Paperbacks), 1999.

WOODFIELD, Richard. The Reality Effect – an alternative account. Published originally in the Polish Philosophy Journal - Dialectics and Humanism, edited by Harold Osborne, 1989. Disponível em: https://www.academia.edu/222169/Richard_Woodfield_The_Reality_Effect_An_alternative_account. Acesso em: 10 fev. 2020.

WATT, Ian. The rise of the novel. London: Pimlico, 2000.

Published

31-08-2021

How to Cite

FERRO, J. The signs of realism: from literature to cinema, from Flaubert to digital images. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27774, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27774. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27774. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS