Materialization of the hyper-real in the matrix: Inermidiality between Baudrillard and Matrix

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27776
Supporting Agencies

Keywords:

Matrix, hyper-real, intermidiality, simulations.

Abstract

The influences of Jean Baudrillard's (1991) theorie in present in Matrix (1999) can be interpreted through the process of media transposition (RAJEWSKY, 2005). In the theory arising from Simulacra and Simulation (1991), the reproduction of the hyper-real happens through the manipulation of truth, the uncontrolled reproduction of simulacra and the collectivization of identities, this is the reference book for cinematographic production. In the film, these theories are analyzed through experience within the simulation program created by the machines called Matrix. In this virtual system, the mind is subject to slavery since it is through it that the information inputs and outputs sent to the brain occur to keep human beings numb. This article seeks to clarify the connection points between the two works and to analyze how the concept of intermidiality helps in understanding the transposition between the two media: writing and film production. Finally, it is observed that the relationship between the two works mentioned here is essentially an intermidiality process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza da Silva Souza, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil

Mestranda em Letras -Linha de Literatura, Cultura e Tradução, no Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Distópica.

Claudia Lorena Fonseca, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil

Possui Graduação em Letras Hab. Português/Francês e Literaturas pela Universidade Federal de Pelotas (1998), Mestrado em Literaturas Brasileira, Portuguesa e Luso Africanas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004), Doutorado em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009) e Pós-doutorado pela Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza-Argentina. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), atuando como Coordenadora da área de Literatura. É Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Letras (UFPel) e editora da Revista Caderno de Letras. Líder do Grupo de Pesquisa Ficção Brasileira no Século XXI, coordena os Projetos de Pesquisa Ficção Brasileira no Século XXI - intertextualidade e interdiscursividade e Publicações periódicas latino-americanas em alguns momentos do século XX. É membro do Instituto de Literaturas Modernas (ILM) e do Centro Interdisciplinario de Literatura Hispano Americana (CILHA) da Universidad Nacional de Cuyo. Foi Professora Pesquisadora pela Universidade Aberta do Brasil. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada; Literatura Brasileira, Portuguesa e Luso-africanas; Literatura Hispano-americana; atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura e História; Literatura latino-americana; Revistas; Redes; Fronteiras; Intertextualidade; Luiz Sérgio Metz; Jorge Luis Borges; Guimarães Rosa; formas narrativas

References

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D'água, 1991

BAUDRILLARD, Jean. Tela Total. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

CLUVER, Claus. Intermidialidade. Pós: Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 8-23, 2011.

CLÜVER, Claus. Inter textus / inter artes / inter media. Trad. Elcio Loureiro Cornelsen et al. Aletria. Revista de estudos de literatura. Belo Horizonte, n. 14, p. 11-41, 2006.

CROZAT, Dominique. Violência dos espaços hiper-reais. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 29, p. 45-56, 2006.

GHIRADI, Ana Luiza R.; RAJEWSKY, Irina; DINIZ, Thais F. N. Intermidialidade e referências intermidiáticas: uma introdução. Revista Letras Raras, v. 9, n. 3, p. 11-23, 2020

KONTZE, Marcus V. A realidade da realidade apresentada em Matrix. 2º ciclo de estudos em Cinema, 2020.

MASSAGLI, Sérgio R. Identidades culturais no deserto do hiperreal no filme Matrix. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 371-378, 2008.

MATRIX. Direção: Lilly Wachowski Lana Wachowski. Produção de Joel Silver. Estados Unidos da America: Warner Bros, 1999. (136 min)

RAJEWSKY, Irina. Intermidiality, Intertextuality, and Remediation A Literary Perspective on Intermidiality. . Intermédialités / Intermediality, n. 6, p. 43-63, 2005.

ROSA, Joseana S. da. Transposição Intermidiática: Diálogo entre Literatura e Cinema. Jangada, n. 11, p. 110-122, 2018.

SANTA HELENA, Anna K. V. Os mundos real, virtual e hiper-real de Jean Baudrillard. Revista Temática, n. 4, p. 15-23, 2015.

Published

31-08-2021

How to Cite

SOUZA, L. da S.; FONSECA, C. L. Materialization of the hyper-real in the matrix: Inermidiality between Baudrillard and Matrix. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27776, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27776. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27776. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS