Pedra da memória - corporalities in transatlantic confluences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27780
Supporting Agencies

Keywords:

Intermediality, movie theater, documentary, culture.

Abstract

This paper proposes to bring in an analysis of the documentary film Pedra da Memória (2011), by Renata Amaral, using propositions that observe the different languages and cultural dialogues synthesized in the work. In this effort, we transpose our gaze to the intermidiatic bias of this filmic reading. The narratives present in the film are observed as ways of making visible the transits of an ancestral body memory, that forcibly embarked on Africa, and which were and are reproduced and maintained in Afro-Brazilian religious houses throughout the country. In this opportunity, we conduct approximations and connections based on the possibility and potential that emerges within the artistic film construction, which expresses a tendency and need to converge languages, as a means of bringing together and reformulating historical narratives. In this point of view, two intermidiatic dimensions of the film work can be observed: one that aims to think about the use of image overlays, carried out through a media combination, and another that is dedicated to thinking of the body as an intermidiatic vehicle, marked by perspective and by the ancestor. In order to carry out this reading, we used, fundamentally, the theoretical references coined by the researcher Irina Rajewsky, regarding intermediality, and by the Brazilian historian Beatriz Nascimento, regarding the Afro-Brazilian corporeality as an ancestral vehicle that communicates knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Birck Moreira, Universidade Federal da Integração Latino-americana

Mestre em Literatura Comparada pelo PPGLC - UNILA

Izabela Fernandes de Souza, Unioeste

Mestre Interdisciplinar em Estudos Latino-americanos (UNILA) Doutoranda do programa de Letras da Unioeste

References

ARAÚJO, Ana Lúcia. Caminhos atlânticos memória, patrimônio e representações da escravidão na Rota dos Escravos. Varia Historia, Belo Horizonte, v. 25, n. 41, p. 129-148, jan./jun. 2009.

BASTIDE, Roger. O Candomblé da Bahia: rito nagô. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958.

COSTA, Alexandre. Reflexões sobre o transe ritualístico no candomblé. Ciencias Sociales y Religion / Ciências Sociais e Religião, Porto Alegre, n. 21, p. 72-87, jul./dez. 2014.

DA SILVA, Vagner Gonçalves. Artes do axé. O sagrado afro-brasileiro na obra de Carybé.

FERRETTI, Mundicarmo. Tambor de mina, cura e baião na casa Fanti-Ashanti/MA. São Luís: Governo do Estado do Maranhão, 1991.

FLORES, Elio Chaves. África e Sertão da Paraíba: Luanda, Aruanda. Cadernos Imbondeiro, João Pessoa, v. 4, n. 1, out. 2015.

FUREGATTI, Sylvia. Os monumentos temporários do artista Christo Javacheff. Visualidades, Goiânia v. 12, n. 1, p. 111-131, jan./jun. 2014.

GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera. O que é memória social. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria LTDA., 2005.

LIMA, Vivaldo da Costa. O conceito de “nação” nos candomblés da Bahia. Afro-ásia, Salvador, n. 12, 1976.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOREIRA, Rodrigo Birck. Concepção cinematográfica e identidade branca: o “ponto oculto” nos documentários Atlântico Negro, na rota dos Orixás (1997), e Pedra da Memória (2011). 2020. 228 f. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada) - Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2020.

RAJEWSKY, Irina O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, n. 6, 2005. p. 43-64.

RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Instituto Kuanza; Imprensa Oficial, 2006.

SILVA, Joyce Gonçalves da. Corporeidade e identidade, o corpo negro como espaço de significação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES, 3., 2014, Salvador. Anais [...]. Salvador: UCSal, 2014. p. 263-275.

STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiro. São Paulo: Edusp, 2008.

Published

31-08-2021

How to Cite

MOREIRA, R. B.; SOUZA, I. F. de. Pedra da memória - corporalities in transatlantic confluences. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27780, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27780. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27780. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS