The Banda União:

a community musical construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27787

Keywords:

Wind band, identity construction, musical repertoire, Banda União

Abstract

This article discusses the historical identity construction of Brazilian wind bands. As a section of current doctoral research, the specific case presented here is that of the União dos Artistas Musical Corporation, founded in 1912 in the city of Itu in the state of São Paulo. The fieldwork was carried out from observations of essays and presentations, bibliographic review of publications about the band, news of websites and the local press of the city region of Itu/ SP. To contextualize the case studied, a literature review was also carried out on Brazilian wind bands. Similar processes were observed and placed in dialogue between the case study and the bibliography. Thus, we observed the identity construction of bands given in multiple processes of interactions with different segments of society, highlighting: the sense of belonging with communities and with public/collective spaces; the diversity of performance situations; the interaction with the religious customs, and political, military and entertainment fields; the relationships of acceptance and resistance to new communication technologies; and also dialogue with the educational field. In all these processes, we were able to verify that the musical repertoire fulfills different and fundamental roles as motivators, conductors or resulting from it. Therefore, we understand that the historical identity development of the bands occurs tied to the development of their musical repertoire, especially for their diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Vieira da Cruz, Unicamp - Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em Música - UNICAMP; Mestre em Música - UNICAMP (2019); Especialista em Docência no Ensino Superior - FACON (2015) e Licenciado em Música - UNIMES (2014); Estudou Saxofone no Conservatório de Tatuí/SP (2013-2015). Atuou como Educador Musical e Supervisor Educacional no Projeto Guri (2006-2019). Professor e Regente em Bandas de Música e Orquestras Filantrópicas no interior paulistas desde 2006. Idealizador e diretor do Encontro Viva a Banda. Dedica-se especialmente ao ensino coletivo em banda de música.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARBOSA, Joel Luis. An Adaptation of American Band Instruction Methods to Brazilian Music Education, Using Brazilian Melodies. 1994. University of Washington, 1994.

BARBOSA, Joel Luis. Considerando a Viabilidade de Inserir Musica Instrumental no Ensino de Primeiro Grau. Revista da ABEM, Salvador, v. 3, n. 3, p. 39-50, 1996.

BENEDITO, Celso José Rodrigues. O mestre de filarmônica da bahia: um educador musical. 2011. Universidade Federal da Bahia, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9101.

BINDER, Fernando. Bandas militares no Brasil: difusão e organização entre 1808-1889. 2006. Universidade Estadual Paulista, 2006.

CRUZ, Fernando Vieira da. O material didático para bandas de música: reflexões e possibilidades de uso. Educação no Brasil: Experiências, Desafios e Perspectivas, Ponta Grossa: Editora Atena, 2019. a. p. 243-252. DOI: 10.22533/at.ed669192709. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/arquivos/ebooks/educacao-no-brasil-experiencias-desafios-e-perspectivas-3.

CRUZ, Fernando Vieira da. A (Re)Construção da Banda de Música: Repertório e Ensino. 2019b. Campinas: Unicamp, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/333950.

CRUZ, Fernando Vieira da. BANDA EM PAUTA PODCAST. Direção: Fernando Vieira Da CRUZ. Brasil: www.achor.fm, 2020. Disponível em: https://anchor.fm/bandaempauta e https://youtu.be/8qFJBNHja-Y.

CRUZ, Fernando Vieira da; CRUZ, Dayana Aparecida Marques de Oliveira. Reflexões da prática pedagógica voltada à criação musical. Reflexão e Ação, BR, v. 26, n. 2, p. 267-282, 2018. DOI: 10.17058/rea.v26i2.4852. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/4852/pdf.

CRUZ, F. V. da. O repertório na construção identitária das bandas de música. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19522. Acesso em: 29 out. 2021.

DUPRAT, Régis. Música na matriz de São Paulo Colonial. Revista de história, v. 37, n. 75, p. 85–103, 1968. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1968.128465. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/128465.

DUPRAT, Régis. Uma pesquisa sobre a Música Popular Brasileira do século XIX. In: SEMINÁRIO DE MÚSICA DO MUSEU DA INCONFIDÊNCIA: BANDAS DE MÚSICA NO BRASIL, 1., 2009, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: Museu da

Inconfidência, 2009. p. 32-39.

ITU, Museu da Música. Cadernos de música - Bandas de música em Itu. 2. ed. Itu: Museu da Música - Itu, 2012.

LANGE, Francisco Curt. Pesquisas exporádicas de musicologia no Rio de Janeiro. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - USP, São Paulo, n. 4, p. 99-142, 1968. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i4p99-142. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/45696.

LANGE, Francisco Curt. Las bandas de música en el Brasil. Revista musical chilena, v. 51, n. 187, p. 27-36, 1998. DOI: 10.4067/s0716-27901997018700003. Disponível em: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13049.

LIMA, Nilsângela Cardoso. Imagens de Teresina (PI) do século XIX-XX: sentimentos, desejos, tramas urbanas e práticas jornalísticas. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011.

MOREIRA, Marcos dos Santos. Aspectos históricos, sociais e pedagógicos nas filarmônicas do divino e nossa senhora da conceição, do estado de sergipe. 2007. Universidade Federal da Bahia, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9134.

PÁTEO, Maria Luisa de Freitas Duarte. Bandas de Música e Cotidiano Urbano. 1997. Universidade Estadual de Campinas, 1997.

PEREIRA, José Antônio. A Banda de Música: retratos sonoros brasileiros. 1999. Universidade Estadual Paulista, 1999.

REILY, Suzel Ana. Bandas de sopro - um diálogo transcultural. In: anais do i seminário de música do museu da inconfidência: bandas de música no brasil. 2009, Ouro Preto/MG. Anais [...]. Ouro Preto/MG: Museu da Inconfidência, 2009. p. 23–32.

SALLES, Vicente. Sociedades de Euterpe as bandas de música no Grão Pará. Edição do ed. Brasília/DF.

SCHROEDER, Sílvia Cordeiro Nassif. Reflexões sobre o conceito de musicalidade: em busca de novas perspectivas teóricas para a educação musical. 2005. Universidade Estadual de Campinas, 2005.

SCHWARCZ, Liliam Moritz. As Barbas do imperador, D. Pedro II: um Monarca dos Trópicos. 2. ed. São Paulo: EDITORA SCHWARCZ, 1999.

SOUZA, David Pereira de. As gravações históricas da Banda do Corpo de Bombeiros do Rio de Janeiro (1902-1927): valsas, polcas e dobrados. 2009. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2009.

VOLÓCHINOV, Valentin; BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1. ed. São Paulo: EDITORA 34, 2017.

ZANONI, Elton Frias. Leituras da cidade. Memória e história de Salto. 1. ed. Guarulhos/SP: Editora Espaço Idea, 2012. Disponível em: https://issuu.com/efzanoni/docs/leituras.

ZEQUINI, Anicleide; BOMBANA, Maria Celia Brunello. A Banda de Itu 100 anos de luta e glória 1912 - 2012.

Published

20-12-2021

How to Cite

CRUZ, F. V. da. The Banda União:: a community musical construction. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27787, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27787. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27787. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

CULTURA