Education in times of pandemic:

Remote Teaching from the teacher's point of view in the Publicity and Propaganda and Journalism courses at Universidade Franciscana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27833
Supporting Agencies
Fapergs

Keywords:

Pandemy, Social Communication, Teaching, Adaptation

Abstract

Inserted in the theme of teaching in times of pandemic, this is an exploratory bibliographic study of Social Communication that was developed at the Franciscana University and applied directly to the teaching staff of the Publicity and Advertising and Journalism courses, with the general objective of understanding the impacts of Remote Teaching – adopted by the institution – in its traditional methodologies and dynamics. To collect information, a questionnaire via Google Forms was developed from two different groups of authors as a theoretical basis: Moreira, Henriques and Barros (2020) and Petermann et al (2020). From the interpretation of their work, we adapted 3 sessions of questions in our study: 1) questions about teacher planning; 2) questions about the technologies used in remote learning; and 3) an assessment conducted by the teacher to reflect on their adaptation to the format. The questionnaire was sent to a total of 20 professors divided between the courses and, positively, it obtained the maximum number of responses. As a result, we were able to understand the panorama of Remote Teaching through Social Communication at the Franciscan University: an adapted and safe faculty to teach in this model - even despite the adversities encountered - recognizing the technological and methodological changes in this scenario as opportunities to "hybridize" teaching (even in the future, after the pandemic) giving new meaning to learning with contemporary technologies of the Digital Age and Information and Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique da Costa Barreto, Universidade Franciscana

Aluno do curso de Publicidade e Propaganda da Universidade Franciscana. Bolsista Fapergs

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana

Professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens, e graduação em Publicidade e Propaganda. Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Engenharia de Produção (UFSM), Especialista em Ciência do Movimento Humano (UFSM), e Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UNIJUÍ). Pesquisador Líder no Grupo de Pesquisa CNPq: Mídia e Processos Sócio-Culturais. Trabalha principalmente com os seguintes temas: estratégias comunicacionais,  publicidade digital, educomunicação, gamificação, ensino e tecnologias.

Elsbeth Léia Spode Becker, Universidade Franciscana

Graduada em Geografia, mestra em Engenharia Agrícola e doutora em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Atuou como professora adjunta na Universidade Franciscana – UFN nos cursos de Geografia, Turismo e mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens. Foi professora da rede pública estadual do Rio Grande do Sul na Escola Estadual de Ensino Básico Augusto Ruschi e no Instituto São José de Santa Maria – RS.

References

APPENZELLER, S. et al. Novos Tempos, Novos Desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, e180963699, 2020.

FARIA, N. H. S. A indústria do entretenimento e a expansão do streaming em meio a pandemia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Jornalismo) - Centro Universitário do Sul de Minas, Varginha. 2020. Disponível em http://repositorio.unis.edu.br/bitstream/prefix/1371/1/Monografia%20-%20Naiara%20Helena%20Salviano%20Faria.pdf. Acesso em 01/07/2020.

FILHO, A. B. Comunicação e Covid-19. Castro D., Dal Seno, D. & Pochmann, M. (org.). Capitalismo e a Covid-19. São Paulo, p. 47-55, 2020.

GODOI, M. et al. O Ensino Remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e4309108734-e4309108734, 2020.

JOYE, C.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299-e521974299, 2020.

MICHEL, M. H. Metodologia e pesquisa científica em Ciências Sociais. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

MORAIS, L. F. G. Educação infantil em telas: articulações possíveis entre comunicação, educação e tecnologias na produção de videoaulas durante a pandemia de Covid-19. 2021. 134 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.225. Acesso em: 01 jul. 2020.

MOREIRA, J. A.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. M. V. Transitando de um Ensino Remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, p. 351-364, 2020.

OLIVEIRA, R. M.; CORRÊA, Y.; MORÉS, A. Ensino Remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, p. e020028-e020028, 2020.

PETERMANN et al. Ensino Remoto de publicidade e propaganda em tempos de pandemia. Relatório produzido pelo Grupo IEP – Inovação no Ensino de Publicidade, 2020. Disponível em https://a3206998-0117-4487-bafc-c62fc921a86a.filesusr.com/ugd/bb9c7e_99434b4c2cfd4ca0a05b8b92e3fa59d9.pdf. Acesso em 03/04/2020.

RABELLO, M. E. Lições do coronavírus: ensino remoto emergencial não é EAD. Desafios da Educação, 2020. Disponível em https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/coronavirus-ensino-remoto/. Acesso em: 06 out. 2020.

ROCHA, C. R. da et al. A utilização das redes sociais como estratégia para continuidade da extensão universitária em tempos de pandemia. RAÍZES E RUMOS, v. 8, n. 1, p. 261-269, 2020.

VALENTE, G. S. C. et al. O Ensino Remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e843998153-e843998153, 2020.

Published

20-12-2021

How to Cite

BARRETO, C. H. da C.; GHISLENI, T. S.; BECKER, E. L. S. Education in times of pandemic:: Remote Teaching from the teacher’s point of view in the Publicity and Propaganda and Journalism courses at Universidade Franciscana. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27833, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27833. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27833. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO