The educational situation in the borders contexts:

an analysis of Guajará-Mirim (RO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27940
Supporting Agencies
CAPES, CNPq

Keywords:

Bolivian students, border education, educational public politics, migration

Abstract

The mobility on the Brazilian border has intensified in recent decades, driven mainly by public policies of the Southern Common Market. Thus, this article will address the movement of Bolivian migrants toward the city of Guajará-Mirim, located in the state of Rondônia (RO), on the international border with Bolivia, focusing on those who come to study on the Brazilian side. For this, the time frame will be the last two decades, from 2000 to 2021, in order to observe the behavior and intensifications of this mobility. The research is dedicated to understanding the educational conjuncture of the public school system of Guajará-Mirim, which is a receptor of Bolivian students, especially for the issues of insertion of these students, how and if the schools have adapted to the border reality and if they present teaching-learning projects based on the plurality of students. To this end, we conducted a discussion on the relationship between border mobility and education, as in Santos (2016), interculturality and multiculturalism with Candau (2016, 2020) and Portera (2011). Allied to the bibliography, methodologically we make use of the treatment of data available in the National Migratory Registration System and also semi-structured questionnaires conducted in local public schools in order to point out the border characteristics present in the city of Guajará-Mirim. Tables, graphs and maps were also elaborated to elucidate the presence of Bolivians in the educational system. The results obtained point to the difficulties of educational institutions in the implementation of an intercultural education, especially with regard to language and the very invisibility of the northern border context in regional educational pedagogical projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson da Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduando em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pesquisador bolsista no Programa de Iniciação Científica (PIBIC/UFRJ). Membro do Grupo Migrar Não é Delito e do Grupo de Estudos Espaço e População (GEPOP). Endereço de email: emerson.ss@ufrj.br

 

Gislene Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Adjunta do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil).
Coordena o Grupo de Estudos do Espaço e da População (GEPOP). Desenvolve a pesquisa (CNPq) sobre migração contemporânea na fronteira com o Brasil.

References

ÁVILA, Leonardo. No llores, prenda, pronto volveré. Migración, movilidad social, herida familiar y desarrollo. La Paz: FUNDACIÓN PIEB; IFEA; UCB, 2006.

ASSIS, Gláucia. De Criciúma para o mundo: rearranjos familiares e de gênero nas vivências dos novos migrantes brasileiros. Tese de doutorado (Ciências Sociais). Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, 2004.

ATO DECISÓRIO Nº 407/ CONSEA, UNIR. Moção de apoio à Escola Durvalina Estilbem de Oliveira, em Guajará-Mirim. 2016. Disponível em: https://secons.unir.br/uploads/ato/5107_407_407_ato_mocao_apoio_escola_durvalina_guajara.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.

BRASIL, Executivo, 12 de janeiro de 2009. Acordo Binacional Brasil-Bolívia para cidadãos fronteiriços nº 6737/2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6737.htm. Acesso em: 05 jun. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Programa Escolas Bilíngues de Fronteira, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Escolafronteiras/doc_final.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Tabela do Programa Bilíngue de Fronteira, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/tabela_fronteira.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.

BROVETTO, Claudia. Educación bilingüe de frontera y políticas lingüísticas en Uruguay. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 3 (63), p. 25-43, 2010.

CANDAU, Vera; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151-169, jan./abr. 2010.

CANDAU, Vera. “Ideias-força” do pensamento de Boaventura Sousa Santos e a Educação Intercultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 01, p. 15-34. 2016.

CANDAU, Vera. Didática, Interculturalidade e Formação de professores: desafios atuais. Revista Cocar, ed. n. 8, esp. p. 28-44, jan./abr. 2020.

FERREIRO, Emília. Diversidad y proceso de alfabetización: de la celebración a la toma de conciencia. Revista de ciencias sociales, v. 2, p. 9-19. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad Nacional de Quilmes, 1995. Disponível em: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/1362

FERREIRA, José. Mapeamento do ensino do português na educação superior no Mercosul. Da Investigação às Práticas, v. 11, n. 1, p. 150-170, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FUNAG. Brasil: fronteiras terrestres. 2015.

GORDONAVA, Afonso. Migración boliviana a España: antecedentes, caracterización y perspectivas. In: GORDONAVA, Afonso. Migraciones contemporáneas. Una contribución al debate. La Paz, Bolivia: CIDES-UMSA / CAF / Plural, 2009. p. 157-189.

IBGE. Cidades e Estados. 2020.

LAPONCE, Jean. Langue et territoire. Québec : Les Presses de l’Université Laval, 1984.

MEGALE, Antonieta. Bilinguismo e educação bilíngue – discutindo conceitos. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, v. 3, n. 5, ago. 2005.

MENDES, Eliziane; SANTOS, Zuila. O lugar do migrante boliviano em Guajará-Mirim (RO), fronteira do Brasil com a Bolívia. Revista Presença Geográfica RPGEO, v. vi, num. esp., 2019.

MERCOSUL. Acordo sobre residência para nacionais dos Estados parte do Mercosul. 6 de dezembro de 2002. Disponível em: http://www.mercosur.int/tgeneric.jsp?contentid=2639&site=1&channel=secretaaria. Acesso em: 06 jun. 2020.

MERCOSUL. Tratados, Protocolos e Acordos. Disponível em: https://www.mercosur.int/pt-br/documentos-e-normativa/tratados/. Acesso em: 05 jun. 2020.

MERCOSUL EDUCACIONAL. Plano de ação do Setor Educacional do Mercosul 2011-2015; PRESIDÊNCIA PRO TEMPORE PARAGUAI PRIMEIRO SEMESTRE, 2011. Disponível em: http://edu.mercosur.int/pt-BR/tratados/finish/7-planos-planes/413-plano-2011-2015-versao-portugues.html. Acesso em: 05 jun. 2020.

PEREIRA, Stella. Programa de escolas interculturais bilíngues de fronteira: integração e identidade fronteiriça. Dissertação de mestrado, UFSC, 2014.

PLATA-POTTER, S. I. & GUZMAN M. R. T. de. Mexican Immigrant Families Crossing the Education Border: A Phenomenological Study. Journal of Latinos and Education, v. 11, n. 2, p. 94-106, 2012.

PORTERA, Agostino. Multicultural and Intercultural Education: Epistemological and Semantic Aspects. In: GRAMT, Carl. A; PORTERA, Agostino. Multicultural and Intercultural Education: Enhancing Global. New York: Taylor & Francis, 2011.

PRETURLAN, Renata. Mobilidades e classes sociais: a migração boliviana para São Paulo. Dissertação (Mestrado em Sociologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

RAFFESTIN, Claude. Pour Une Géographie Du Pouvoir, Licet, Paris, 1980; Por uma Geografia do Poder, ed. Ática, SP, 1993.

RODRIGUES, Luana. Caminhos para as línguas na fronteira: políticas linguísticas no Brasil. Revista Letras Escreve, Macapá, v. 10, n. 1, 2020.

ROMAINE, Suzanne. Language, culture, and identify across nations. In: ROMAINE, Suzanne. The Routledge International Companion to Multicultural Education. 2018. p. 373-384.

SANTOS, Zuila. Interações e representações sociais: um estudo do espaço escolar em Guajará-Mirim (RO), na fronteira do Brasil com a Bolívia. Tese (Doutorado em Geografia), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

SANTOS, Gislene; FERNANDES, Caio. Algumas questões sobre transnacionalismo migratório. In: SANTOS, Gislene; FLORIANI, Nádia P. (org.). Migrações na América Latina Contemporânea, processos e experiências humanas. Curitiba: Editora UFPR, 2018. p. 131-153.

SANTOS, Gislene. Estado, Redes sociais e Fronteira: a migração do sul catarinense para os EUA. Tese de Doutorado (Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia, UFSC, 2007.

SOARES, Weber. A imigração valadarense à luz dos fundamentos teóricos da análise de redes sociais. In: MARTES, A. C. B.; FLEISCHER, S. Fronteiras cruzadas: etnicidade, gênero e redes sociais. São Paulo: Paz e Terra, 2003. p. 231-261.

Published

20-12-2021

How to Cite

DA SILVA DOS SANTOS, E.; SANTOS, G. The educational situation in the borders contexts:: an analysis of Guajará-Mirim (RO). Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27940, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27940. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27940. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO