Reverberations of cultural heritage

the bell and the bells office represented in literature, cinema and music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.28196
Supporting Agencies
Prosup/Capes

Keywords:

Cultural Heritage, Ringing of Bells, Bells Office, Intermediality

Abstract

In 2009, the Institute of National Historic and Artistic Heritage (Iphan) determined that the Ringing of the Bells and the Bells Office are considered Cultural Heritage in Brazil. The safeguard process was based on nine cities in Minas Gerais and shows the importance of practices and knowledge inherent to them. In this context, this article investigates how the bell and the bell ringer are portrayed in artistic productions. The study analyzes the performance manifestations from the three functions that the bells perform: percussion, religiosity and signaling (BARBOSA, 2016). Therefore, the object of study are ten artistic productions distributed among literature, cinema and music. The methodology comprises the analysis of productions based on the functions and representation of the cultural asset (CARSALADE, 2016). In this way, the objective of the research is to show the representations of the bell in different artistic productions. The study is also supported by Choay (2000) and Rajewsky (2012), in order to understand the reverberations between cultural heritage and media representations. In the end, we conclude that the language present in the ringing of the bells, as well as the bell ringer's performance, inspired many artistic productions and, in some, there are multiple relationships with the idea of cultural heritage, favoring media representations that are shown as a possible tool. effective for the reverberations of goods of an intangible nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Urbano Lemos Jr., Fundação Instituto de Ensino para Osasco (UniFieo)

Doutor em Comunicação e Professor na Fundação Instituto de Ensino para Osasco (UniFieo).

Vicente Gosciola, Universidade Anhembi Morumbi (UAM)

Pós-doutor em Comunicação e Professor na Universidade Anhembi Morumbi (UAM).

References

ANDRADE, C. D. A Rosa do Povo. 21. Ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.

ANDRADE, C. D. As Impurezas do Branco. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ANDRADE, C. D. Claro Enigma. 10. Ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 1995.

ANDRADE, C. D. Poesia Completa. São Paulo: Nova Aguilar, 2002.

BARBOSA, Y. Dossiê 16: O Toque dos Sinos e o Ofício de Sineiro em Minas Gerais: tendo como referência as cidades de São João del-Rei, Ouro Preto, Mariana, Catas Altas, Congonhas do Campo, Diamantina, Sabará, Serro e Tiradentes. Brasília: Iphan, 2016.

CARSALADE, F. “Bem”. In: REZENDE, M. B.; GRIECO, B.; TEIXEIRA, L.; THOMPSON, A. (org.). Dicionário Iphan de Patrimônio Cultural. 1. ed. Rio de Janeiro; Brasília: Iphan/DAF/Copedoc, 2016.

CARVALHO, C. S. R. Preservação da arquitetura moderna: edifícios de escritórios no Rio de Janeiro construídos entre 1930-1960. 2005. 470 f. Tese (Doutorado em História da Arquitetura e Fundamentos do Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CHOAY, F. Alegoria do Patrimônio. Trad. Teresa Castro. Lisboa: Edições 70, 2000.

CINEMA Paradiso. Direção: Giuseppe Tornatore. Produção: Franco Cristaldi. Roma: Cristaldifilm, 1988, DVD.

CLUBE da Esquina 2. In: ITAÚ. Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra68504/clube-da-esquina-2-1978. Acesso em: 29 de abr. 2021.

COSTA, L. A. Sequência Didática: alguma leitura de Carlos Drummond de Andrade. In: MOURA, M. M. (org.). Cadernos de Leituras: Carlos Drummond de Andrade. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. p. 123-145.

GHIRARDI, A. L. R.; RAJEWSKY, I.; DINIZ, T. F. N. Intermidialidade e referências intermidiáticas: uma introdução. Revista Letras Raras, v. 9, n. 3, p. 11-23, 2020.

GOMES, A. L. A. O toque dos sinos em Minas Gerais: materialidade e práticas sociais. Revista Museologia & Interdisciplinaridade, v. 6, n. 11, p. 84-94, 2017.

GUEDES, M. T. F.; MAIO, L. M. “Bem cultural”. In: GRIECO, B.; TEIXEIRA, L.; THOMPSON, A. (org.). Dicionário Iphan de Patrimônio Cultural. 2. ed. Rio de Janeiro, Brasília: Iphan/DAF/Copedoc, 2016.

HUGO, V. O Corcunda de Notre Dame. Trad. Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

LEMINSKI, P. Metaformose: uma viagem pelo imaginário grego. São Paulo: Iluminuras, 1994.

MOREIRA, C. R. Entendendo os Sinos. Belo Horizonte: Iphan MG, 2018.

MOURA, T.; BRANT, F. Paixão e Fé. Niterói, Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1978.

MOURA, T. Tavinho Moura: um artista exerce seus alumbramentos. In: MARQUES. F. Revista Suplemento Literário de Minas Gerais. Edição 1367, Secretaria de Estado de Cultura de MG, jul./ago. 2016.

O CORCUNDA de Notre Dame. Direção: Wallace Worsley. Estados Unidos: Universal Pictures, 1923, DVD.

O PAGADOR de Promessas. Direção: Anselmo Duarte. Produção: Oswaldo Massaini. São Paulo: Cinedistri, 1962, DVD.

O PAGADOR de Promessas. In: ITAÚ. Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/evento392308/o-pagador-de-promessas. Acesso em: 21 de abr. 2021.

RAJEWSKY, I. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. In: DINIZ, T. F. N.; VIEIRA, A. S. (org). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. v. 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012. p. 51-74.

SANTOS, L. A. O romance europeu do século XIX: uma leitura de Notre-Dame de Paris (1831) de Victor Hugo e A Tale of Ttwo Cities (1859) de Charles Dickens. 2011. 144 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2011.

Published

30-04-2022

How to Cite

LEMOS JR., U.; GOSCIOLA, V. Reverberations of cultural heritage: the bell and the bells office represented in literature, cinema and music. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 1, p. e28196, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i1.28196. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28196. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

ARTE E COMUNICAÇÃO