From the literature classics to social networks with the production of short stories in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.28198

Keywords:

Portuguese Language Teaching, Short story, Multi-literacy, Literature literacy

Abstract

The reading and production of the textual genre short story are rarely addressed in Portuguese language classes or even in textbooks. For this reason, the main goal of this research was to develop and evaluate a reading and producing project of short stories based on dialogue with literature classics, and propagation through social networks, with 130 students of high school of a state school from São Paulo. The research was based on the bakhtinian conception of language; in the concepts of multi-literacy and literature literacy; in studies about short story; in the socio-cognitive conception of reading and written production. Methodologically, it developed as action research between May to September 2019. It resulted in the production of 360 short stories. So, it is expected that the report of this research will contribute to other teachers who seek motivating practices for reading the classics and writing production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Analídia Tafuri, Universidade de Taubaté (Unitau)

Mestre em Lingística Aplicada (Unitau).

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2019.

BUTLEN, M. A leitura: uma pratica cultural polimorfa. Leitura: Teoria e prática, Campinas, v. 33, n. 65, p. 13-34, 2015. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/408/254. Acesso em: 15 maio 2019.

CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

COSCARELLI, C. V. Reflexões sobre as inferências. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUÍSTICA APLICADA, 6., Belo Horizonte, 2002. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

FRANCO, M. A. S. A pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf. Acesso em: 04 abr. 2016.

KOCH, I. G. V. A construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Investigações, Recife, v. 18, n. 2, p. 9-38, 2005.

KOCH, I. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2006. p. 79-93.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Aspectos teóricos e sequências didáticas para a produção escrita de gêneros discursivos. Revista Letras & Letras, Rio de Janeiro, v. 31, n. 3, p. 132-157, jun. 2015.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Sequência didática para leitura de reportagem. In: BARROS, E. M. D.; STRIQUER, M. S. D.; STORTO, L. J. (org.). Propostas didáticas para o ensino da Língua Portuguesa. Campinas: Pontes, 2018. p. 71-90. v. 1.

MARCUSCHI, L. A. A Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, n. 9, v. 3, p. 239-262, jul./set. 1993.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de Lingüística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

NOVAES, A. E. Compreendendo a sintaxe das interfaces. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Hipertextos na teoria e na prática. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2012. p. 11-36.

PAULINO, G.; COSSON, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R. S.;

ROSING, T. M. K. (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-79.

ROJO, R.; ALMEIDA, E. M. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editora, 2012.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SPALDING, M. Os Cem Menores Contos Brasileiros do Século e a Reinvenção do Miniconto na Literatura Brasileira Contemporânea. 2008. 81 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SPALDING, M. Presença do miniconto na literatura brasileira. Conexão Letras, Porto Alegre, v. 7, n. 8, 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/conexaoletras/article/view/55443/33705. Acesso em: 17 abr. 2019.

TAFURI, A. Leitura e produção de minicontos em aulas de língua Portuguesa: o gênero miniconto em sala de aula. 2019. 101 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada), Universidade de Taubaté, Taubaté, 2019.

TODOROV, T. As estruturas narrativas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VARGAS, D. S. Por uma visão cognitivista do processo de inferenciação em leitura. Ciências & Cognição, v. 20, n. 2, p. 313-330, 2015. Disponível em: http://cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1024/pdf_64 Acesso em: 18 nov. 2018.

VOLOCHÍNOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

30-04-2022

How to Cite

TAFURI, A. From the literature classics to social networks with the production of short stories in high school. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 1, p. e28198, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i1.28198. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28198. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM