Discourse identity and cultural identity in the songs from congado in the states of Minas Gerais

the identity enunciated

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.28500

Keywords:

Cultural identity, Communicational contract, Congado, Semiolinguistics

Abstract

This work discusses the construction of the cultural identity of congado groups from an analysis of congado's cantigas from the central-west region of Minas Gerais through theoretical support of Semiolinguistics theory by Charaudeau (2021, 2008, 2006, [2005a] 2021, [2005b] 2021, 2004). For that, we resorted to the concepts of communicational contract, language competences and socio-discursive imaginaries. As a theory that dialogues with others, we reconcile the semiolinguistics approach with the concepts of identity, by Bauman (2005, 2003) and cultural identity, by Hall (2012, 2006, 2003). To address aspects related to congado, we resorted to the work of authors such as Mello and Souza (2002), Schechner (2012) and Silva (2010). From the perspective of this work, the cultural identity of the groups of congado is constituted through the enunciation operated by these groups within a collective social role they play during the congado festivities, thus evidencing that the identity is circumstantial, given by the communication situation in that these groups meet and in which they enunciate their congadeiro identity. To carry out this identity process, the congadeiro subject mobilizes a set of imaginaries, in the form of knowledge shared by the group, through which he represents himself, the group and also the reign party with its respective rituals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisson Ferreira Morato, Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG)

Graduado em Letras pela UFOP e Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG, atualmente é professor de Língua Portuguesa do CEFET-MG.

References

ASSOCIAÇÃO DO REINADO DO ROSÁRIO DE ITAPECERICA (ARRI). Da festa e

dos Mistérios. Itapecerica: ARRI/Viola Correa Produções Artísticas, 2006. 2 CDs. Acompanha livreto.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CASCUDO, L. C. Dicionário do folclore brasileiro. 5. ed. Belo Horizonte Itatiaia, 1984.

CHARAUDEAU, P. A manipulação da verdade: do triunfo da negação às sombras da pós-verdade. Youtube, 09 dez. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sG4Lbzt9nXI. Acesso em: 19 nov. 2021.

CHARAUDEAU, P. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. In: LARA, G. M. P.; MACHADO, I. L; EMEDIATO, W. (org.). Análises do Discurso Hoje. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Lucerna, 2008. p. 11-30. v. 1.

CHARAUDEAU, P. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2006.

CHARAUDEAU, P. L’identité culturelle entre soi et l’autre. In: COLLOQUE DE LOUVAIN-LA-NEUVE, 20., 2005. Louvain-La-Neuve. Actes de Colloque de Louvain-la-Neuve, Louvain-la-Neuve: Université de Louvain, Louvain-la-Neuve, 2005a. p. 1-7. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/L-identite-culturelle-entre-soi-et.html. Acesso em: 19 nov. 2021.

CHARAUDEAU, P. Identité sociale et identité discursive: un jeu de miroir fondateur de l’activité langagière. In: CHARAUDEAU, P. (org.). Identités sociales et discursives du sujet parlant. Paris: L`Harmattan, 2005b. p. 55-89.

CHARAUDEAU, P. Identités sociales, identités culturelles et compétences. In: CHARAUDEAU, P. Hommage à Paul Miclau (Références à compléter). Paris: Hachette, 2004. p. 1-7.

CONGADO MINEIRO. S. l.: Itaú Cultural, s.d. 1 CD.

HALL, S. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 103-133.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

LAGES, S. R. C.; ARAÚJO, K. Identidade cultural e religiosidade: a festa de Nossa Senhora do Rosário de Bela Vista de Minas. Interações, Belo Horizonte, v. 12, n. 22, s. p., 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3130/313054587003/html/index.html. Acesso em: 18 set. 2021.

MARRA, F. B. Álbum de Família: Famílias Afro-descendentes no Século XX em Uberlândia-MG. Uberlândia: Prefeitura Municipal de Uberlândia/Secretaria Municipal de Cultura, 2005.

MARTINS, L. Afrografias da memória. São Paulo: Mazza Edições, 1997.

MELLO E SOUZA, M. Catolicismo negro no Brasil: Santos e minkisi, uma reflexão sobre miscigenação cultural. Afro-Ásia, v. 28, n. 1, p. 125-146, 2002. Disponível em: http://historia.fflch.usp.br/sites/historia.fflch.usp.br/files/catoliscismo.pdf. Acesso em 22 mar. 2021.

MIRANDA. A. Sociedade da informação: globalização, identidade cultural e conteúdos. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 78-88, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a10v29n2.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.

SCHECHNER, R. Ritual (do Introduction to Performance Studies). In: LIGIÉRO, Z. (org.). Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012. p. 49-89.

SILVA, R. A. Negros católicos ou catolicismo negro? Um estudo sobre a construção da identidade negra no Congado mineiro. Belo Horizonte: Nandyala, 2010.

Published

30-04-2022

How to Cite

MORATO, E. F. Discourse identity and cultural identity in the songs from congado in the states of Minas Gerais: the identity enunciated. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 1, p. e28500, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i1.28500. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28500. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM