Reflections on training practices in the Pedagogy course

the Pedagogical Residence Program and the Supervised Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i2.28594

Keywords:

Supervised internship, Pedagogical Residency Program, Initial Teacher Training

Abstract

This work brings one reflection on the training practices in a degree course, seeking to understand the Supervised Internship and the Pedagogical Residency Program as training spaces in which dialogue about the crafts of teaching is established in the continuous practice of lived and reflected practices at school. We bring to the reflections the contributions of the Pedagogical Residency Program since one of its purposes is to induce the reformulation of the supervised internship, taken here as a locus of investigation. Taking as a reference the contributions of the enunciative theory of Bakhtin and Clot (2007) on professional experience, we seek an analytical-interpretative approach to the processes of interpretation of meanings in circulation in the relationship of supervision of internship and in the production of intervention projects of the program of pedagogical residency. The reflections show that in the supervised internship and in the pedagogical residency, the training process is put in perspective and questioned. More than just answers, these training spaces produce questions, explain contradictions and limits of the educational processes experienced in basic school and in initial academic training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Záira Bomfante dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santos (UFES)

Doutora em Estudos Linguístico pela UFMG. Professora do Departamento de Educação da UFES e Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Ensino na Educação Básica - PPGEEB - UFES. Líder do grupo de pesquisa cnpq Mutliletramentos, leitura e textos - GEMULTE.

Rita de Cassia Cristofoleti, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professora da Universidade Federal do Espírito Santo - Centro Universitário Norte do Espírito Santo- Campus São Mateus. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na área de Ensino e Práticas Culturais. Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Cenecista de Osório - FACOS (2014). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Graduada em Psicologia - Formação de Psicólogo pela Universidade Metodista de Piracicaba (2001). Possui formação no Magistério com habilitação para a educação infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Trabalhou como professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, como professora da Educação Infantil, como coordenadora pedagógica da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, como coordenadora de curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia na Faculdade Salesiana Dom Bosco de Piracicaba e na Faculdade Cenecista de Capivari. Foi professora e coordenadora do curso de Pedagogia da Faculdade Cenecista de Capivari e professora da Faculdade Salesiana Dom Bosco de Piracicaba no curso de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem, Relações de Ensino, Educação Especial, Alfabetização, Estágio Supervisionado atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, Desenvolvimento humano e Aprendizagem, Formação de Professores, Educação Fundamental, Educação Infantil, Ensino e Aprendizagem, Prática de Ensino, Dificuldades de Aprendizagem, Alfabetização, Estágio Supervisionado.

References

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Ed. Forense-Universitária, 1981.

BAKHTIN, M. (Volochinov, V.). Marxismo e Filosofia da Linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. 2. ed. Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

HÉBRARD, J. O Objetivo da escola é a cultura, não a vida mesma. Presença Pedagógica, [S.l.], v. 6, n. 33, p. 5-17, maio/jun., 2000.

Published

29-08-2022

How to Cite

BOMFANTE DOS SANTOS, Z.; CRISTOFOLETI, R. de C. Reflections on training practices in the Pedagogy course: the Pedagogical Residence Program and the Supervised Internship. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 2, p. e28594, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i2.28594. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28594. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO