Linguistics Variation in textbooks of Portuguese Language in 7th grade

an analysis under the BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.28702

Keywords:

Linguistics variation, sociolinguistics, textbook

Abstract

This study aims to analyze how linguistics variation has been dealt with in two textbooks of Portuguese language in 7th grade, elementary school – ‘Coleção Apoema’ and ‘Tecendo Linguagens’. The research is at the interface of Sociolinguistics and Portuguese as a native language, which is discussed under the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Therefore, we use a qualitative approach and bibliographical descriptive methodology. The results show that ‘variation’ as a linguistics phenomenon had been underexplored in textbooks that, although they advocate an approach based on the development of competences and abilities, do not contemplate them effectively. The fact that linguistics variation is placed on the fringes of other study objects, at the school context, limits discussions and reflections on issues related to cultural diversity and goes against the current need to combat linguistics prejudice. Thus, we call the attention of editorial market in presenting didactic proposals to integrate different language practices and intercultural and aesthetic experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samanta Kélly Menoncin Pierozan, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Letras Doutora em Letras (UCS/UniRitter – CAPES/PROSUC), Mestre em Linguística Aplicada (UNISINOS – CAPES/PROSUP). Bacharel em Administração/Comércio Exterior (UCS) e Graduanda do Curso de Licenciatura em Letras (IFRS – Bento Gonçalves).  

Júlia Sonaglio Pedrassani , Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Graduanda do Curso de Licenciatura em Letras - IFRS Campus Bento Gonçalves

References

BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 40. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

BAGNO, M. Sete erros aos quatro ventos. São Paulo: Parábola, 2013.

BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017, o qual dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9099.htm#art29. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1997.

COELHO, I. L.; GÖRSKI, E. M.; MAY, G. H.; SOUZA, C. M. N. de. Para conhecer sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2019.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.

OLIVEIRA, T. A.; ARAÚJO, L. A. M.;. Tecendo linguagens: língua portuguesa 7ª ano. 5. ed. Barueri: IBEP, 2018.

SILVA, M. L. G. O papel da escola como instrumento de combate ao preconceito linguístico. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], n. 2, p. e324614, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4614. Acesso em: 21 mar. 2021.

TEIXEIRA, L; SOUSA, S. M.; FARIA, K.; PATTRESI, N. Apoema: língua portuguesa 7º ano. 1. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2018.

Published

30-04-2022

How to Cite

MENONCIN PIEROZAN, S. K.; SONAGLIO PEDRASSANI , J. Linguistics Variation in textbooks of Portuguese Language in 7th grade: an analysis under the BNCC. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 1, p. e28702, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i1.28702. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28702. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM