Between saying and thinking

an analysis of small children’s speech in a school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.28963

Keywords:

Theory of Implicatures, Theory of Mind, Language, Childhood

Abstract

This paper aims to analyze the talk in the interaction of children aged 3 to 5-years old in the school environment, in order to investigate the employments of conversational implicatures at childhood. The study delves into the Theory of the Implicatures (GRICE, 1975), the Theory of Mind (SOUZA, 2006), and non-natural and natural meaning concepts (GRICE, 1957). Data was generated from the children's interaction in a school environment in the city of Venâncio Aires/RS. The participants attended three different groups at the nursery level. Eighteen hours of observations were registered in a diary by the researcher and analyzed per the above mentioned theories. The analysis indicates that participants consciously use implicatures and recognize themselves and others in their speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Taís Werlang, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Estudante do Curso de Letras e bolsista de iniciação científica (BIC) da Universidade do Vale do Taquari - Univates

Kári Lúcia Forneck, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Professora do Curso de Letras da Univates. Doutoranda em Linguística pela PUCRS.

References

ARMENGAUD, F. A pragmática. Tradução: Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLOOM, P.; GERMAN, T. P. Two reasons to abandon the false belief task as a test of theory of mind. Cognition, [S. l.], v. 77, n. 1, p. 25-31, 2000. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10980256/. Acesso em: 19 set. 2021.

BUSO, M. S. de L. Teoria da Mente e pragmática da linguagem: estudo com crianças com transtorno do espectro do autismo. 2016. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/56215. Acesso em: 05 ago. 2021.

COSTA, J. C. da. A Teoria Inferencial das Implicaturas: descrição do modelo clássico de Grice. Letras de Hoje, Porto Alegre, v.44, n.3, p. 12 -17, jul./set. 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5758/4178. Acesso em: 20 jun. 2021.

FALKEMBACH, E. M. F. Diário de campo: um instrumento de reflexão. Contexto e educação, Ijuí, v. 7, [s. d.]. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/ess/Members/silvana.marinho/disciplina-instrumentos-etecnicas-de-intervencao/unid-2-instrumentos-de-conhecimento-intervencao-eregistro/texto-7-falkembach-elza-maria-fonseca-diario-de-campo-um-instrumentode-reflexao-in-contexto-e-educacao-no-7-jui-inijui-1987/view. Acesso em: 16 jul. 2021.

FORNECK, K. L. Metáfora é... uma abordagem metateórica da metáfora. 2016. 154 f. Tese (Doutorado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2016. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7112/2/TES_KARI_LUCIA_FORNE CK_COMPLETO.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

FREIRE, G. A. N. Teoria da Mente e aquisição da linguagem: primeiras reflexões. In: XVI Seminário de Teses em Andamento, [S. l.], 2013. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/seta/article/view/1276. Acesso em: 20 jun. 2021.

GALLO-PENNA, E. C. Teoria da mente e autismo: influência da linguagem parental explicativa de estados mentais sobre o desenvolvimento da compreensão social. 2012. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16020. Acesso em: 04 ago. 2021.

GLÓRIA, Y. A. L.; HANAUER, L. P.; WIETHAN, F. M.; NÓRO, L. A.; MOTA, H. B. O uso das conjunções por crianças com desenvolvimento típico de linguagem. CoDAS, v. 28, n. 3, maio/jun., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/7cvKvXwNKRBztDGrmTd38Zy/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2021.

GRICE, H. P. Logic and conversation. In: COLE, P.; MORGAN, J. Syntax and semantics, Academic Press, v. 3, p. 41-58, 1975.

GRICE, H. P. Meaning. The Philosophical Review, v. 66, n. 3, p. 377-388, 1957. Disponível em: http://www.princeton.edu/~harman/Courses/PHI534-201213/Nov19/Grice-meaning.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

IBAÑOS, A. M. T; COSTA, J. C. da. A natureza da pragmática: percurso teórico em um piscar de olhos. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 52, n. 3, p. 286-293, jul./set., 2017. Disponível em:

https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/29360. Acesso em: 20 jun. 2021.

JOU, G. I. de; SPERB, T. M. O Contexto Experimental e a Teoria da Mente. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, p. 167-176, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/SbLqn4pw7VzvfZbfsdgHGtx/?format=pdf&lang= pt. Acesso em: 20 jun. 2021.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 2, 1996. Disponível em: https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/NEVESPesquisa_Qualitativa.pdf. Acesso em: 13 ago. 2021.

OLIVEIRA, E. T. A. de. Significação não natural e implicaturas: O projeto de Herbert Paul Grice. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2016. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFRN_4d89bcc70dd2e7773e7ee83713a48239. Acesso em: 20 jun. 2021.

PANCIEIRA, S. D. P.; BUSO, M. S. de L.; SARGIANI, R. de A.; DOMINGUES, S. F. da S.; VALÉRIO, A.; MALUF, M. R. Cognição social e pragmática da linguagem: estudo com crianças autistas. Psico. Porto Alegre, v. 50, n. 4, 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/30603. Acesso em: 12 nov. 2021.

PREMACK, D., AND WOODRUFF, G. Does the chimpanzee have a ‘theory of mind’? Behav. Brain Sci., [S. l.], v. 1, n. 4, p. 515–526, 1978. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/behavioral-and-brain-sciences/article/doesthe-chimpanzee-have-a-theory-of-mind/1E96B02CD9850016B7C93BC6D2FEF1D0. Acesso em: 28 out. 2021.

ROAZZI, A.; SANTANA, S. M. Teoria da mente: Efeito da idade, do sexo e do uso de atores animados e inanimados na inferência de estados mentais. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 12, 307-330, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/YSj4qypT88q7CSqhN5cmH4m/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2021.

SILVA, R. de L. M. da; RODRIGUES, M. C. Exploração das Relações entre Teoria da Mente e Linguagem em Alunos de Escolas Públicas. Psic. Teor. E Pesq., Brasília, v. 34, 1018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/Ht9bfpY4m6pFsf3LRwxfT8r/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 set. 2021.

SILVEIRA, J. R. C. da; FELTES, H. P. de M. Pragmática e Cognição: a Textualidade pela Relevância. 3 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

SOUZA, D. de H. Falando sobre a mente: algumas considerações sobre a relação entre linguagem e teoria da mente. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 387-394, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/Xj4zK9VK5RWqpB3ZDxnshbk/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2021.

VANIN, A. A. A relevância em comunicação: a construção de inferências internas e externas a filmes publicitários. 2007. 157 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2008. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/4076. Acesso em: 20 jun. 2021.

VILLIERS, J. de. G.; PYERS, J. E. Complements to cognition: a longitudinal study of the relationship between complex syntax and false-belief-understanding. Cognitive Development, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 1037-1060, 2002. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0885201402000734. Acesso em: 25 out. 2021.

VILLIERS, J. de. G.; VILLIERS, P. A. de. Linguistic determinism and the understanding of false beliefs. In: MITCHELL, P.; RIGGS, K. (Eds.). Children’s reasoning and the mind. Psychology Press, Hove, p. 189-226, 2000. Disponível em: https://scholarworks.umass.edu/aae_groundwork/15/. Acesso em: 20 jun. 2021.

VILLIERS, J. de. The interface of language and Theory of Mind. Lingua, v. 117, n. 11, p. 1858- 1878, 2007. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2000852/. Acesso em: 20 jun. 2021.

WELLMAN, H. M. Theory of Mind: The state of the art. European Journal of Developmental Psychology. v. 15, n. 6, p. 728 - 755, 2018. Disponível em: http://belmont.bme.umich.edu/wp-content/uploads/sites/377/2020/05/2.-Theory-of mind-The-state-of-the-art-Wellman.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

WIMMER, H.; PERNER, J. Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children’s understanding of deception. Cognition, v. 13, n. 1, p. 103-28, 1983. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0010027783900045. Acesso em: 18 out. 2021.

Published

19-12-2022

How to Cite

WERLANG, C. T.; FORNECK, K. L. Between saying and thinking: an analysis of small children’s speech in a school environment. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e28963, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.28963. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28963. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM