Blended learning in language teaching

articles review about the theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29040

Keywords:

Blended learning, blended methodologies, language teaching

Abstract

The methodology of blended learning has been considered important in Brazilian education (MORAN, 2015; 2015a; 2018), but the most appropriate way to incorporate it successfully in teaching practice is not established yet (JOHNSON et al., 2012). The aim of this article is to analyze experiences of using blended learning (BL) methodologies in Basic Education and Higher Education, related to face-to-face teaching of Portuguese, English and Spanish in Brazil. We used a qualitative approach, making a literature review of scientific articles about the subject. We conclude that the way in which the advantages due to the adoption of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and BL models are contemplated, in Basic and Higher Education, in the training of Language teachers, has contributed little to the choice/decision on the best blended learning approach to be applied in the face-to-face teaching scenario. It seems necessary to spread the concept of BL beyond the simple incorporation of technologies in face-to-face teaching, as well as to create a specific research agenda on the didactic-pedagogical use of blended learning models to identify their real contributions in the various scenarios and demands of language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Riedner, Instituto Federal do Pará (IFPA); Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras, nível de Doutorado, da Univesidade Estadual do Oeste de Paraná, Unioeste. Professora de Língua Espanhola do Instituto Federal do Pará, campus Santarém.

Greice Castela Torrentes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Pós-doutora em Letras pela UERJ, Doutora e Mestre em Letras Neolatinas pela UFRJ, especialista em espanhol instrumental para leitura pela UERJ, licenciada em Letras pela UFRJ. Professora do PPGL, do Profletras e da graduação em Letras na Unioeste, campus de Cascavel. Editora-chefe da Edunioeste.

References

ANJOS, Rosana Abutkka Vasconcelos; SILVA, Lídia Martins; ANJOS, Alexandre Martins. Ensino híbrido: organização e sistematização de conceitos com base em revisão sistemática da literatura. Em Rede: Revista da Educação a Distância, v. 6, n. 2, p. 203-20, 2019.

BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo. TREVISAN, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.

BEVILÁQUA, André Firpo; KIELING, Helena dos Santos; LEFFA, Vilson José. A implementação do ensino híbrido no ensino de inglês durante a formação docente. Caderno Seminal Digital, n. 33, v. 33, p. 109-43, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC/BNCC, 2018.

CARVALHO, Cristina Vargas Miranda. SILVA, Luciana Aparecida Siqueira; OLIVEIRA, Natalia Carvalhaes; CARVALHO, Rodolfo. Pibid e prodocência: diálogos (trans)formadores da profissão docente. Crítica Educativa, v. 3, n. 2, p. 401-12, 2017.

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Is K-12 blended learning disruptive? An introduction to the theory of hybrids. 2013.

COLL, Cesar; ILLERA, José Luiz Rodrigues. Alfabetização, novas alfabetizações e alfabetização digital: as TIC no currículo escolar. In: COLL, César. MONEREO, Carles. (Org.) Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010, p. 289-310.

COLL, César. MAURI, Teresa. ONRUBIA, Javier. A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: COLL, César; MONEREO, Carles. (Org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010, p. 66-93.

COLL, César; MONEREO, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONEREO, Carles. (Org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010, p. 15-46.

COSTA, Heloísa Brito de Albuquerque. Problematizando práticas de ensino e aprendizagem na plataforma Moodle: aproximações com a modalidade híbrida. EntreLínguas, v.2, n.2, p. 283-99, 2016.

FRANCISCO, Cícero Nestor Pinheiro; OLIVEIRA, Robson Santos. Práticas pedagógicas digitais: o Facebook e a sala de aula invertida na formação dos alunos do ProfLetras. Odisseia, v. 1, n. 2, p. 48-61, 2016.

GERALDI, Luciana Maura Aquaroni; BIZELLI, José Luís. Tecnologias da informação e comunicação na educação: conceitos e definições. Revista online de Política e Gestão Educacional, n. 18, p. 115-36, 2015.

GONÇALVES, Eliane. Enseñanza de español: interfaces tecnológicas y culturales. Revista Intercâmbio, v. XXXVII, p. 1-26, 2018.

HOLMES, Megan R.; TRACY, Elizabeth. M.; PAINTER, Lori Longs; OESTREICH, Tina. Moving from flipcharts to the flipped classroom: using technology driven teaching. 2015.

HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução de Maria Cristina Gularte Monteiro. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.

IMBERNON MUÑOZ, Francesc; MEDINA MOYA, José Luis. Metodología participativa en aula universitaria: la participación del alumnado. Barcelona, España: Octaedro, 2008.

MA, Jieming; LI, Chili; LIANG, Hai-Ning. Enhancing students’ blended learning experience through embedding metaliteracy. Education Research International, art. ID6791038, p. 1-8, 2019.

JOHNSON, L.; ADAMS BECKER, S.; CUMMINS, M. et al. Technology outlook for brazilian primary and secondary education 2012-2017. An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2012.

MARCON, Vanessa Silva; SILVA; Veronice Camargo; ERTHAL, Auriane. Experiências de multiletramentos na escola pública: ensino híbrido, metodologias ativas e interdisciplinaridade. Revista Prâksis, a. 17, n. 2, p. 86-102, 2020.

MARTINS, Lara Barros; ZEBINI, Thaís. Escala de estratégias de aprendizagem: evidência de validade em contexto universitário híbrido. Psico-USF, v. 19, n. 2, p. 317-28, 2014.

MELO, Wanessa B.; SLVA, Márcia Aparecida. Ensino da língua espanhola e as redes sociais: possibilidades. Revista Tecnologias na Educação, a. 9, n. 23, p. 1-14, 2017.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva; BOTTENTUIT JÚNIOR, João Batista; COSTA, Maurício José Morais. Edpuzzle: possibilidades pedagógicas para a sala de aula invertida, ensino híbrido e as metodologias ativas. Revista Educaonline, v. 14, n. 1, p. 119-34, 2020.

MORAN, José Manuel. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015, p. 27-45.

MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto.; MORALES, Ofélia Elisa Torres. (Org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Uepg/Proex, 2015a. p. 15-33.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso, 2018, Parte I.

MOREIRA, Herivelton.; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pequisador. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina, 2008.

NASCIMENTO, Ernandes Rodrigues; ANJOS, Fábio Leandro Mello Ramos; MENEZES, Karla Karina Oliveira; OLIVEIRA, Gregório Batista de Lima. Narrativas digitais para uma aprendizagem significativa no ensino superior: qual a percepção dos estudantes? Educação por Escrito, v. 9, n. 2, p. 251-69, 2018.

OLIVEIRA, Maria Izabel; PESCE, Lucila. Emprego do modelo rotação por estação para o ensino de língua portuguesa. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 16, p. 103-118, 2018.

PASIN, Débora. Montenegro; DELVADO, Heloísa Orsi Koch. Ensino híbrido como modalidade de interação ativa e reflexão crítica: relato de uma experiência docente no Brasil. Texto Livre, Linguagem e Tecnologia, v. 10, n. 2, p.87-105, 2017.

RABELO, Cíntia Regina Lacerda; TAVARES, Kátia Cristina do Amaral. Redes sociais e aprendizagem no ensino superior: a perspectiva dos alunos sobre o uso do Facebook em uma disciplina de língua inglesa. Veredas Online, v. 20, n. 1, p. 124-36, 2016.

RANGEL, Rômulo dos Santos; BATISTA, Sílvia Cristina Freitas; PEIXOTO, Gilmara Teixeira Barcelos. Sala de aula invertida: análise de uma experiência com o ambiente virtual schoology. Renote. Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, p. 53-62, 2018.

REIS, Suzana Cristina; PLETSCH, Edoardo. Read and speak english online dynamically (ReSPOnD): uma proposta de curso híbrido em língua inglesa na abordagem sala de aula invertida. Linguagem & Ensino, v. 22, n. 1, p. 197-19, 2019.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, n. 2, p. v-vii, 2007.

ROZA, Jiani Cardoso; VEIGA, Adriana Moreira da Rocha; ROZA, Marcelo Pedroso. Blended learning uma análise do conceito, cenário atual e tendências de pesquisa em teses e dissertações brasileiras. ETD: Educação Temática Digital, v. 21, n. 1, p. 202-21, 2019.

SABOTA, Barbra; ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes. Análise do potencial da mediação tecnológica para o enriquecimento da competência teórica de professores de línguas. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 39, n. 4, p. 369-80, 2017.

SCHELBAUER, Analete Regina; MACHADO, Maria Cristina Gomes. História e historiografia da educação: abordagens e práticas educativas um balanço. In: SCHELBAUER, Analete. Regina; LOMBARDI, José Claudinei; MACHADO, Maria Cristina Gomes. (Org.). Educação em debate: perspectivas, abordagens e historiografia. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

SCHMITZ, Eliezer Xisto da Silva; REIS, Suzana Cristina. Sala de aula invertida: investigação sobre o grau de familiaridade conceitual teórico-prático dos docentes da universidade. ETD: Educação Temática Digital, v. 20, n. 1, p. 153-75, 2018.

SILVA, João Batista; SILVA, Diego de Oliveira; SALES, Gilvandenys Leite. Modelo de ensino híbrido: a percepção dos alunos em relação à metodologia progressista x metodologia tradicional. Revista Conhecimento Online, a. 10, v. 2, p. 103-18, 2018.

SOARES, Wilka Catarina da Silva; WEISSHEIMER, Janaina. Hibridizando o ensino de inglês como língua adicional. (Con)Textos, v.7, n. 8, p. 357-73, 2013.

SOUSA, Yna Honda; MENDONÇA, Andréa Pereira; COELHO, Iandra Maria Werrich da Silva. Uma proposta de ensino-aprendizagem de inglês para fins específicos baseada no ensino híbrido. EntreLínguas, v. 4, n. 2, p. 165-81, 2018.

TREVISANI, Fernando de Mello; CORRÊA, Ygor. Ensino híbrido e o desenvolvimento de competências gerais da base nacional comum curricular. Revista Prâksis, a. 17, n. 2, p. 40-63, 2020.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Ed. Especial, n. 4, p. 79-97, 2014.

WRUBEL, Giovana; LEONARDI, Juliana; FERNANDES, Karina N.; CAICHE, Luciana L. As possibilidades do ensino híbrido a construção de interações mais democráticas e significativas em sala de aula. Revista de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura, a. 13, n. 20, p. 1-13, 2017.

Published

19-12-2022

How to Cite

RIEDNER, V.; CASTELA TORRENTES, G. Blended learning in language teaching: articles review about the theme. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29040, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29040. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29040. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM