Education and COVID-19
remote teaching in the student perspective of Publicity and Propaganda and Journalism at the Franciscan University
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29504Keywords:
Communication, remote teaching, pandemicAbstract
Implemented during the Covid-19 pandemic, Emergency Remote Teaching has become a recurring subject among students and teachers from various educational institutions. This is a case study of Social Communication that was developed at the Franciscan University (UFN) of Santa Maria (RS) and applied to the group of students of the Publicity and Propaganda and Journalism courses with the objective of understanding the learning in the ERE from the academic point of view. . For the collection of information, a questionnaire via Google Forms was developed and adapted from Petermann et al (2020) and Moreira, Henriques and Barros (2020). The questionnaire was divided into 3 sections for the study: 1) questions about students' planning and organization; 2) questions about the technologies and resources adopted in the ERE; 3) a general assessment conducted on how they felt/considered their learning process in the adopted model. As a result, we understand the student perspective in relation to Emergency Remote Teaching at the Franciscan University, a student group that adapted - even in the face of adversity - but would not like to act again in the adopted model.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006. (Obra original publicada em 1977).
BARRETO, C. H. da C.; BECKER, E. L. S.; GHISLENI, T. S. Estudo sobre ensino remoto pela visão docente de Publicidade e Propaganda e Jornalismo na UFN. Anais do XI Salão de Iniciação Científica - SIC. Santa Maria - RS. v. 10, 2021. Disponível em https://www.ufn.edu.br/eventos/maiseventos/Anaiss.aspx?id=h4WOzMY9Ju0=#. Acesso em 10 de nov. 2021.
BARRETO, C. H. da C.; KNOLL, G. F.; GHISLENI, T. S. Um olhar sobre a aprendizagem discente no ensino remoto emergencial. Anais do XXV Simpósio de Ensino, Pesquisa e Extensão - SEPE, Santa Maria - RS. Tema: Educação, saúde e tecnologia. v. 13, 2021. Disponível em https://www.ufn.edu.br/eventos/maiseventos/Anaiss.aspx?id=4AnWLXmkbCE=. Acesso em 10 de nov. 2021.
BARRETO, C. H. C. da; GHISLENI, T. S.; BECKER, E. L. S. Educação em tempos de pandemia: ensino remoto pela visão docente nos cursos de Publicidade e Propaganda e de Jornalismo na Universidade Franciscana. Travessias, v. 15, n. 3, p. 99-117.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 544, de 16 de junho de 2020. Diário Oficial da União, ed. 114, sec. 1, Brasília, DF: 2020. p. 62. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 04 nov. 2021.
CASTIONI, Remi et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, p. 399-419, 2021.
DIEGUES, L.; YUKARI, D.; WATANABE, P.; TAKAHASHI, F. Número de casos de Covid se estabiliza no Brasil, mas segue entre maiores do mundo. Folha de S. Paulo, São Paulo, 18 de abr. 2021. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2021/04/numero-de-casos-de-covid-se-estabiliza-no-brasil-mas-segue-entre-maiores-do-mundo.shtml. Acesso em: 04 de nov. 2021.
DUARTE, K. A; MEDEIROS, L. S; Desafios dos docentes: as dificuldades da mediação pedagógica no ensino remoto emergencial. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/68292.
GHISLENI, Taís Steffenello; BARRETO, Carlos Henrique da Costa; BECKER, Elsbeth Léia Spode. Educação em tempos de pandemia: a migração do ensino para o formato não presencial como um cenário de desafios e possibilidades. Disciplinarum Scientia| Ciências Humanas, v. 21, n. 2, p. 297-311, 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2. ed. São Paulo: Atlas S.A, 1989.
JOYE, C.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299-e521974299, 2020.
LIMA, A. C.; FREITA, J. O. PEREIRA, L. de A. S. R.; SILVA, V.G.; COELHO, M. M. P.; PEIXOTO, T. M. P.; ANDRADE, J. N. A.; MUSSE, J. de O. Desafios da aprendizagem remota por estudantes universitários no contexto da Covid-19. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, v. 9, p. 610-617, 2020.
MARTINS, V; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, p. 215-224, 2020.
MICHEL, M. H. Metodologia e pesquisa científica em Ciências Sociais. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MORAN, José Manuel. Como transformar nossas escolas. In: CARVALHO, M. (Org). Educação 3.0: Novas perspectivas para o Ensino. Porto Alegre: Sinepe/RS/Unisinos, p. 63-87, 2017.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.
RABELLO, M. E. Lições do coronavírus: ensino remoto emergencial não é EAD. Desafios da Educação, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3ss0eSP. Acesso em 06/10/2020, as 16:00.
RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020.
SAHU, P. Fechamento de universidades por doença coronavírus 2019 (COVID-19): impacto na educação e saúde mental de alunos e professores. Cureus, v. 12, n. 4, 2020.
YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2a ed. Porto Alegre: Bookman; 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.