Music and aesthetics and the teaching of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29509

Keywords:

Art, song, aesthetics, education

Abstract

Music is one of the artistic expressions most used by men and enters various social spaces. But do the songs available – in the media and on the internet – for the population, contribute to developing the aesthetic feeling? The purpose of this text is to demonstrate that music in capitalist society has contributed to making man's thinking fragmented and standardized, but it also has a formative potential to develop the aesthetic feeling, being a factor in the transformation of consciousness. The methodology is qualitative research based on a bibliographic study of the authors of Critical Theory who analyze the man historically situated in capitalist society. It highlights the (de)formative potential of music in capitalist society, as well as the importance of philosophy and aesthetics for the formation of human psychic potential. In this context, the school is the privileged place that enables an education that elevates the students' thinking to higher levels, presenting the constitutive elements of aesthetic expression in the process of cultural formation of today's society. Therefore, it is necessary that teachers have knowledge of this reality and make the contrast in the classroom with theory, thinking differently from what exists. In the end, it is concluded that Art – and in it the music – enables the reflection and realization of human feelings that are often subject to conceptual symbolization, being a way of awakening in the individual other ways of thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosangela Trabuco Malvestio da Silva, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Professora do Colegido de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná Campus Paranavaí

References

ADORNO, T. W. Crítica Cultural y Sociedad. Barcelona: Edições Ariel, 1969.

ADORNO, T. W. Teoria Estética. Frankfourt: Edições 70, 1970.

ADORNO, T. W. Sociologia. In: COHN, G. (org.). Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1986a. p. 81-98.

ADORNO, T. W. Sobre Música Popular. In: COHN, G. (org.). Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1986b. p. 115-146.

ADORNO, T. W. O Fetichismo na Música e a Regressão da Audição. In: HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W. Textos Escolhidos. São Paulo: Nova Cultural, 1991. p. 79-185.

ADORNO, T. W. Filosofia da Nova Música. São Paulo: Perspectiva, 2007.

ADORNO, T. W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia da Música. São Paulo: Unesp, 2011.

BEYER, E. A abordagem Cognitiva em Música: uma Crítica ao Ensino da Música, a partir da Teoria de Piaget. Porto Alegre: Mediação,1988.

DUARTE, N.; FONTE, S. S. D. Arte, Conhecimento e Paixão na Formação Humana: Sete Ensaios de Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

ENGELMANN, A. A. Filosofia da Arte. Curitiba: Ibpex, 2008.

FABIANO, L. H. Adorno, Arte e Educação: Negócio da Arte como Negação. Educ. Soc., Campinas, v. 24, n. 83, p. 495-505, ago. 2003.

MARCUSE, H. A Dimensão Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

SPONVILLE, A. C. Dicionário Filosófico. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. S. La Imaginación y el Arte en la Infancia. 6. ed. Madri: Akal, 2006.

Published

19-12-2022

How to Cite

SILVA, R. T. M. da. Music and aesthetics and the teaching of art. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29509, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29509. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29509. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

DT - ARTES, PERFORMANCES E INTERARTES NA CENA DO CONTEMPORÂNEO LATINO-AMERICANO