The school teacher as a co-trainer of student teachers in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29570

Keywords:

Teacher development, Pibid, Public educational policy

Abstract

The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) is a public educational policy whose one of its main goals is to encourage school teachers to play a leading role in the initial teacher development of student teachers. Considering the fact that the mentoring of a supervising teacher is relevant for the professional development of colleagues entering the teaching profession (MALDEREZ, 2001; INGERSOLL; SMITH, 2004; MANN;TANG, 2012; CLARKE et al., 2014), this study aims at analyzing what Pibidianos, the student teachers in Pibid, report regarding the role of the supervising teacher, who is the school teacher, as their co-trainers. For this, an online questionnaire was created and sent to Pibid coordinators throughout Brazil so that Pibid student teachers could answer it. There were 1,051 responses. The student teachers answered to a statement, based on the Likert scale, in which they should evaluate if the supervising teachers have an important role as their co-trainers. In addition, the respondents could make optional comments on their responses. The results indicate that the respondents of this research consider that the public school teachers have a central role in their teacher development due to the following aspects: (1) their constant presence and their involvement in lesson planning; (2) collaborative construction of teacher development between supervisor and student teachers; (3) approximation between theory and practice in the teaching activities; (4) the anxieties and fears and emotional support offered by the supervising teacher; and (5) the understanding of basic education students as subjects who also contribute to teacher development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Cortezi Schefer Cardoso Schardong, Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar)

Doutora em Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2021). É mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2016). Possui graduação em Letras, habilitação em Língua Inglesa, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente, é professora adjunta da Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar). Seus principais interesses de pesquisa são: formação de professores, materiais didáticos, ensino e aprendizagem de português e inglês como línguas maternas e adicionais, bilinguismo, e ensino de línguas para fins específicos/acadêmicos. 

Ana Paula Seixas Vial, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda em Linguística Aplicada no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestra (2017) e licenciada em Letras - Português e Inglês (2015) pela mesma instituição. Professora concursada de língua inglesa na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RS) desde 2016. Tem interesse nas seguintes áreas de pesquisa: formação de professores, ensino de línguas, materiais didáticos.

References

BENITES, L. C.; et al. Qual o papel do professor-colaborador no contexto do estágio curricular supervisionado na educação física?. R. bras. Ci. e Mov., v. 20, n. 4, p. 13-25, 2012.

BRASIL. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Brasília, DF: Presidência da República, [2010]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 22 mar. 2022.

BRASIL. Edital nº 23/2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/editais/29042022_Edital_1692974_Edital_23_2022.pdf. Acesso em: 17 jun. 2022.

CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, V. J. O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: EDUCAT, 2008. p. 23-43.

CLARKE, A.; TRIGGS, V.; NIELSEN, W. Cooperating Teacher Participation in Teacher Education: A Review of the Literature. Review of Educational Research, v. 84, n. 2, p. 163–202, jun. 2014.

DEIMLING, N. N. M.; REALI, A. M. M. R. PIBID: considerações sobre o papel dos professores da educação básica no processo de iniciação à docência. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-18, 2020.

Edwards, A. Mentoring Student Teachers in Primary Schools: assisting student teachers to become learners. European Journal of Teacher Education, v. 21, n. 1, p. 47–62, 1998.

FABRIS, E. H.; OLIVEIRA, S. Pibid e as aprendizagens sobre a docência na relação universidade e escola. Linhas Críticas, Brasília, v. 19, n. 39, p. 429-448, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCEZ, P. M.; SCHLATTER, M. Professores-autores-formadores: princípios e experiências para a formação de profissionais de educação linguística. In: MATEUS, E.; TONELLI, J. R. A. (Orgs.). Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo: Blucher, 2017. p. 13-36.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

GONZATTI, S. E. M.; VITÓRIA, M. I. C. Formação de professores: algumas significações do PIBID como política pública. Revista Cocar, v. 7, n. 14, 2013.

HALAI, A. Mentoring in-service teachers: Issues of role diversity. Teaching and Teacher Education, vol. 22, p. 700-710, 2006.

HE, Y. Strength-based mentoring in pre-service teacher education: a literature review. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, vol. 17, n. 3, p. 263–275, 2009.

INGERSOLL, R.; SMITH, Thomas M. Do Teacher Induction and Mentoring Matter? NAASP Bulletin, vol. 88, n. 638, p. 28-40, 2004.

MALDEREZ, Angi. New ELT professionals? The role and status of mentors. English Teaching Professional, vol. 19, p. 57–58, 2001.

MANN, S.; TANG, E. H. H. The Role of Mentoring in Supporting Novice English Language Teachers in Hong Kong. Tesol Quarterly, vol. 46, n. 3, p. 472-495, 2012.

NOFFS, N. A.; RODRIGUES, R. C. C. A formação docente: PIBID e o estágio curricular supervisionado. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 357-3742016.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, S. A.; REZENDE, D. P. L.; CARNEIRO, R. F. Processos formativos de professores supervisores no âmbito do PIBID: sentidos atribuídos às atividades experienciadas na universidade e na escola. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 1, p. 982-998, 2021.

PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 2 ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7a ed. São Paulo: Cortez, 2012.

RUSSELL, M. L.; RUSSELL, J. A. Mentoring Relationships: Cooperating Teachers’ Perspectives on Mentoring Student Interns. The Professional Educator, vol. 35, n. 2, p. 01-21, spr. 2011.

SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2009.

WEASMER, J.; WOODS, A. M. The Role of the Host Teacher in the Student Teaching Experience. Clearing House, v. 76, n. 4, p. 174-177, mar./abr. 2003.

Published

19-12-2022

How to Cite

SCHARDONG, P. C. S. C.; VIAL, A. P. S. The school teacher as a co-trainer of student teachers in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29570, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29570. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29570. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO