Álvaro de Campos and his futuristic imaginary

mythology of the consumer society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29627

Keywords:

Imaginary, Literature, Arts, Futurism

Abstract

Taking as a method the mythodology proposed by Durand (1982), the article performs the myth-criticism and myth-analysis of the futurist imaginary in the poem "Ao volante do Chevrolet pela Estrada de Sintra" by Álvaro de Campos (Pessoa, 1993). The objective aims to demonstrate the actuality of its poetics in the 21st century when technology continues to boost the signs of the road and travel as predictions of human transformations caused by urbanization and speed that come from the world of machines. Among the avant-gardes of the early 20th century, futurism heralds the birth of the consumer society, taking the automobile as a symbol, so the poetics of Fernando Pessoa represents its adjustment with the emerging industry of advertising, branding, and marketing as a way of enchanting people and societies for the automobile experience. The methodology proposed by Durand (1989) anthropologically structures the interpretation of the modernist feeling in the face of historical transformations that would alter the relationship of human beings with nature, objects, and culture. The comparison among the poetics of this heteronomy of Fernando Pessoa's, his literary intertextualities, and the movement led by Marinetti (1909) in the visual arts demonstrate the futurists' sharpness in imagining the reality of urban centers in the next century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Fernanda Gonçalves, Universidade Aberta (UAb)

Master's student in Comparative Studies: Literature and Other Arts at Universidade Aberta (UAb) Portugal.

Specialist in Marketing from the University of São Paulo (USP).

Bachelor in Social Communication with qualification in Journalism from Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (Unesp).

Isabel Maria de Barros Dias, Universidade Aberta (UAb)

Possui doutorado em - pela Universidade Aberta(2001). Atualmente é Prof. Aux. da Universidade Aberta. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Outras Literaturas Vernáculas.

References

ARAÚJO, Alberto Filipe; ALMEIDA, Rogério. Fundamentos metodológicos do imaginário: mitocrítica e mitanálise. Téssera, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 18-42, 2018. https://doi.org/10.14393/TES-V1n1-2018-2

BALLA, Giacomo. Velocità d'automobile (Velocità n. 1). [Pintura] Mart, Museo di arte moderna e contemporanea di Trento e Rovereto, Itália, 1913. https://artsandculture.google.com/asset/velocit%C3%A0-d-automobile-velocit%C3%A0-n-1-giacomo-balla/sgEDK_-yQ4pkhA

BAUDELAIRE, Charles. A invenção da modernidade (Sobre arte, literatura e música). Tradução de Pedro Tamen. Lisboa: Relógio D’Água, 2006.

BAUDRILLARD, Jean. The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage, 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadoria. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BAZUÁ, Hugo Francisco; MARSHALL, Francisco. En torno a l’imaginaire: entrevista al filósofo del imaginaire Jean-Jacques Wunenburger. Anos 90, v. 14, n. 26, p. 217-224, 2007. https://doi.org/10.22456/1983-201X.5397

BERTIN, Georges. Pour l'Imaginaire, principes et méthodes. Esprit critique, v. 4, n. 2, fev. 2002. https://www.espritcritique.org/0402/article2.html

CARRÀ, Carlo. Jolts of a cab. [Pintura]. The Museum of Modern Art. New York, NY, USA, 1911. https://www.moma.org/collection/works/80471

CARVALHO, Rogério Gonçalves de. (2021). Mitohermenêutica de filmes hollywoodianos de acordo com o imaginário de Gilbert Durand. GIS - Gesto, Imagem E Som - Revista De Antropologia, v. 6, n. 1, p. e-175852. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175852

CASAITALIANANYU (2014, Februrary 25). The international impact of futurism: Absorptions, Assimilations, Adaptations [Video file]. YouTube. https://youtu.be/JS-f_99cf1w

CASSIGOLI, Rossana. Poética, morada y exilio: en torno a Gaston Bachelard. In: SOLARES, Blanca. Gaston Bachelard y la vida de las imágenes. Cuenavaca: UNAM, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, 2009. p. 59-88.

DURAND, Gibert. A imaginação simbólica. Lisboa: Arcádia, 1979.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. Lisboa: Presença, 1989.

DURAND, Gilbert. Introduction à la Mythodologie: Mythes et Sociétés. Paris: Albin Michel, 2000.

DURAND, Gilbert. Mito, símbolo e mitodologia. Lisboa: Presença, 1982.

BORBA, Camile Fernandes; JARDIM, Jéssica Cristina. Tradução do ensaio “Passo a passo mitocrítico”, de Gilbert Durand. Revista Ao Pé da Letra, v. 14, n. 2, p. 129-147, 2012. https://periodicos.ufpe.br/revistas/pedaletra/article/view/231802

GIL DE BIEDMA, Jaime. Poesía y Prosa. 1. ed. Barcelona: Galaxia Gutenberg, S. L., 2010.

GODINHO, Helder. Na morte de Gilbert Durand. Cadernos do Ceil, v. 2, n. 2, p. 4-6, dez. 2012. https://ielt.fcsh.unl.pt/wp-content/uploads/2018/03/ciencia-e-imaginario-numero-2-dezembro-2012.pdf

KIMES, Beverly Rae; ACKERSON, Robert C. Chevrolet: A history from 1911. Automobile Quarterly, 1986.

LAPOUJADE, María Noel. Mito e imaginación a partir de la poética de Gaston Bachelard. In: SOLARES, Blanca. Gaston Bachelard y la vida de las imágenes. Cuenavaca: UNAM, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, 2009. p. 33-58.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: Ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MAFFESOLI, Michel. Michel Maffesoli: o imaginário é uma realidade. Revista Famecos, v. 8, n. 15, p. 74-82, 2001. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2001.15.3123

MALRAUX, André. O museu imaginário. Tradução de Isabel Saint-Aubin. Lisboa: Edições 70, 2011.

MARINETTI, Filippo Tommaso. Manifeste du futurisme: (Publié par le "Figaro" le 20 Février 1909), 1909. https://collections.library.yale.edu/catalog/10501294

MITCHELL, William John Thomas. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: The University of Chicago Press, 1986.

TAVARES, Frederico. Mitosfera do consumo: notas de uma teoria sobre comunicação, consumo e imaginário. Signos Do Consumo, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 1-12, jan./jun. 2022. https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/193997

PESSOA, Fernando. Carta a Adolfo Casais Monteiro. Casa Fernando Pessoa, 1935. https://www.casafernandopessoa.pt/pt/fernando-pessoa/textos/heteronimia

PESSOA, Fernando. Correspondência 1905-1922. Lisboa: Assírio & Alvim, 1999.

PESSOA, Fernando. Poesia completa de Álvaro de Campos. Nostrum, 2014.

PESSOA, Fernando. Poesias de Álvaro de Campos. São Paulo: Ática, 1993. http://arquivopessoa.net/typographia/textos/arquivopessoa-4422.pdf

PESSOA, Fernando. Teoria da Heteronímia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2012.

PRAZ, Mario. Mnemosyne: El paralelismo entre la literatura y las artes visuales. Madrid: Taurus, 1979.

RUSSOLO, Luigi. Automobile in corsa. [Painting]. Centre Pompidou, 1912-1913. https://www.centrepompidou.fr/en/ressources/oeuvre/AIByhep

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e tempo, Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2006.

VAN EERSEL, Patrice. Le retour des dieux. Nouvelle Clés [S. l.], 2001.

Published

19-12-2022

How to Cite

GONÇALVES, K. F.; DIAS, I. M. de B. Álvaro de Campos and his futuristic imaginary: mythology of the consumer society. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29627, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29627. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29627. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

ENSAIOS E TEMAS INTERDISCIPLINARES