The production of meaning about the textbook and the teaching of Portuguese language

a discourse analysis of national scientific productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29879

Keywords:

Textbook, Portuguese Teaching, Elementary Education, Discourse Analysis , Bakhtin’s Circle

Abstract

We know that Portuguese language textbook is the target of multiple views and positions of researchers, educational managers and teachers regarding its use and effectiveness in teaching Portuguese in Brazilian Elementary Education, we aimed to analyze, from the examination of Brazilian scientific publishers, the production of meanings about the textbook and its use when teaching Portuguese in Brazil. As a theoretical background, we use reflections on language and ideology derived from Bakhtin's Circle, as well as works that discuss the textbook and the teaching of Portuguese. The study is characterized as a qualitative research with an interpretative approach. The corpora of the analysis consist of 15 scientific articles collected from the Portal de Periódicos da CAPES. The analyses indicate that, although we have advanced in establishing a closer dialogue with linguistic and educational theories, the reflections of transformations and advances signaled by those contributions do not fully resonate in the work proposals of the textbooks. Thus, both the textbook and the teaching of the Portuguese language are meant, in most of the scientific productions analyzed, by means of evaluations that indicate mistakes, failures, and problems that persist over time. The networks of meanings that emanate from the scientific productions here analyzed allow us, therefore, to better understand the importance and the need to keep the discussion about the relationship between textbooks and the teaching of Portuguese always open to new research questions and reflections.

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Author Biographies

Jakelyne Santos Apolônio, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus Avançado de Pau dos Ferros. Graduada em Letras/Espanhol pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte Membro do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar.

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES), supervisionado pela Profª Marília Amorim. Atualmente é Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN), Mestrado Acadêmico, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL), Mestrado Acadêmico e doutorado. Foi o idealizador e é o atual editor-geral da revista Diálogo das Letras. É membro do Conselho editorial das Edições UERN. Concentra interesse pelos estudos na área de Letras, com ênfase em Linguística, Linguística Aplicada e Língua Portuguesa, dedicando-se especialmente a estudos informados pelas seguintes temáticas: gêneros do discurso, produção textual, ensino de língua materna, dialogismo, discurso citado, voz autoral, plágio, escrita e comunicação científica.

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Published

19-12-2022

How to Cite

APOLÔNIO, J. S. .; ROCHA BESSA, J. C. The production of meaning about the textbook and the teaching of Portuguese language: a discourse analysis of national scientific productions. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29879, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29879. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29879. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM