Performative drawing

tracing paths for a Decolonial Aesthetic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.30043
Supporting Agencies
This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001

Keywords:

Contemporary Art, Decolonial Aesthetics, Liberation

Abstract

This article presents considerations that emerged from an experience in the supervised internship in Visual Arts, held in a public school in Campo Grande/MS in the year 2019. It shares the challenges and possibilities encountered in the proposal of carrying out a collective production of performative drawing that raised urgent discussions to be thought about. Aiming to provoke reflections on the field of aesthetic education, we are interested in thinking about the Latin American context, adopting the decolonial perspective (DUSSEL, 2018; GÓMEZ; MIGNOLO, 2012; QUIJANO, 2010, 2005) and the studies of visual cultures focused on contravisualities, researched by Abreu e Álvares (2019) and Mirzoeff (2016). The study problematizes cultural invasion (FREIRE, 2013, 2000) and its impacts on the regulation of 'universal' art and aesthetics that historically condition and shape us as subjects. We suggest that performative drawing can be an artistic practice that promotes the quest to be more, proposed by Paulo Freire (2013, 2000), because it works with sensory perceptions and confronts the hegemonic patterns of aesthetics constructed by the Eurocentric vision. Relating the experience with theoretical studies, we discuss the importance of dialogue between educators and students in the collective construction of knowledge and of a horizontal educational space capable of valuing the conscious presences of each one's world.

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Author Biographies

Marília Claudia Favreto Sinãni, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Possui graduação em Artes Visuais - Licenciatura pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Técnica em Administração pela ETEC Pedro Ferreira Alves. Atualmente, cursa Letras - Português e Espanhol na Universidade Federal de Rio Grande - FURG e é Bolsista CAPES no Mestrado em Educação na UFPel - Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Educação e Artes Visuais, atuando nos seguintes campos temáticos: ensino de artes visuais; emancipação sensível; educação estética e liberdade; criatividade; estudos culturais e a história da arte numa perspectiva descolonial.

Mayara Cristina dos Santos Vieira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Estudos Culturais - PPGCult CPAQ, na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS, polo de Aquidauana. Graduada em Artes Visuais - Licenciatura na Faculdade de Artes, Letras e Comunicação - FAALC, da Fundação Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS. Atua como professora de Artes em escola privada e no município de Campo Grande - MS. Tem experiência na área de Arte e Educação, com ênfase em Artes Visuais. Possui experiência em Dança do Ventre desde 2012, Dança de Salão desde 2017 e Danças Pélvicas desde 2019. Experiência na área teatral.

Aline Accorssi, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2000), mestrado em Psicologia Social e da Personalidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004) e doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011), com período de estágio sanduíche na Escola de Altos Estudos em Ciências Sociais (Paris). Atualmente é vice diretora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas, professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa CNPq "Mariposas: minorias sociais, resistências e práticas de transformação". Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: comunidade, pobreza e gênero.

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Published

19-12-2022

How to Cite

SINÃNI, M. C. F.; VIEIRA, M. C. dos S.; ACCORSSI, A. Performative drawing: tracing paths for a Decolonial Aesthetic Education. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e30043, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.30043. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30043. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

DT - ARTES, PERFORMANCES E INTERARTES NA CENA DO CONTEMPORÂNEO LATINO-AMERICANO