Navigators looking for new worlds

creative writing workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i2.31162
Supporting Agencies
Decanato de Pós-Graduação da Universidade de Brasília – DPG – UnB, (Edital DPG nº 0010/2023)

Keywords:

Writing, Dialogism, Middle School

Abstract

The difficulties reported by high school students when producing written texts have been frequent, especially in the current, post-pandemic context. Thus, considering the course of the researchers about the curricular component of Portuguese Language, we present an experience report about Creative Writing workshops developed with the objective of awakening the potential of authorial writing of high school students of a public school in Águas Lindas- GO. In order to generate data that demonstrate the perception of the participating students in relation to the Textual Production classes, a questionnaire was applied via Google Forms. The profile of this research is based on the conception of language as a socio-historical product, which is supported by three basic concepts of Bakhtinian theory: enunciation, genres of discourse and dialogism, in line with the BNCC that delimits the need to value literary pedagogical practices with the purpose of awakening the aesthetic sense, the imaginative and creative enchantment of students, enabling them new experiences, as shown in the partial results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tayse Castelo Ribeiro, Universidade de Brasília - UnB

É mestranda na Universidade de Brasília – UnB, Professora na SEEDF e SEDUCE GOIÁS. Integrante do Grupo de Pesquisa SIGNO. Pesquisadora na área de leitura, alfabetização e letramento.

Weruska Karrize Soares Coutinho Furriel, Universidade de Brasília - UnB

É mestranda na Universidade de Brasília – UnB, Professora na SEEDF, Integrante do Grupo de Pesquisa SIGNO - UnB. Pesquisadora na área de leitura e produção de texto no Ensino Médio.

Ormezinda Maria Ribeiro, Universidade de Brasília - UnB

É Doutora em Linguística pela Unesp, Professora Associada da Universidade de Brasília – UnB, Pesquisadora na área de leitura, produção de textos, letramento e avaliação. Líder do Grupo de Pesquisa SIGNO - UnB.

References

ALVES, R. A alegria de ensinar. 3. ed. São Paulo: ARS Poética, 1994.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução feita a partir do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira revisão da tradução Marina Appenzellerl. 2. ed. São Paulo Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. [VOLOSHINOV, V]. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

COLLODEL, B.; OLIVEIRA, W. F. O poder terapêutico da escrita: quando o silêncio fala alto. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental, Florianópolis, v. 8, n. 19, p. 67-77, 2016 Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69050. Acesso em: 20 out. 2022.

GERALDI, J, W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GERALDI, J, W. (org.). O texto na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e Compreender os sentidos. Porto Alegre: Artmed, 2003.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção de sentidos. São Paulo: Contexto, 2007.

KOCH, I.G.V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

KOCH, I.G.V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

KOCH, I. G. V; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2021.

MACEDO, A. L. M. de. Os gêneros do discurso e o dialoguismo batkhtiniano no ensino de língua materna. Guarabira: UEPB, 2012. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1478/1/PDF%20%20Aelinny%20Louise%20Meireles%20de%20Mac%C3%AAdo.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.

MORETTO, M. Vozes que emergem em sala de aula: a importância do dialogismo nas dinâmicas de produção de textos. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 32, n.6. p. 87-98, jun. 2014. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/issue/viewFile/13/13. Acesso em: 31 mar. 2023.

OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis: Vozes, 2001.

RIBEIRO, O. M.; OLÍMPIO, R. M. Tecer textos: fios e desafios. Campinas: Pontes, 2015.

RIBEIRO, O. M. A (re)construção da identidade e da autoestima por meio da escrita: exercícios de escrita e de resistência. In: RIBEIRO, O. M.; CANTARELA, R.; RABASA, Y. (org.). Democracia, Deslocamentos e Textualidades em Contextos Latino-Americanos. Campinas: Pontes, 2022. p. 103-116.

Published

29-08-2023

How to Cite

RIBEIRO, T. C.; FURRIEL, W. K. S. C.; RIBEIRO, O. M. Navigators looking for new worlds: creative writing workshops. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 2, p. e31162, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i2.31162. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31162. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM