Potentialities of a popular pre-university course in front of the pedagogical knowledge of content in the initial training of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i2.31328
Supporting Agencies
Pró-Reitoria de Extensão da Universidade Federal do Sul da Bahia (PROEX)

Keywords:

University extension, Popular education, Pedagogical content knowledge, Natural sciences

Abstract

Assuming great importance in the academic trajectory of students, university extension strengthens the relationship and exchange of knowledge between university and community. The study in question addresses the potential of a popular pre-university course in relation to pedagogical content knowledge, initial teacher training and dialogue between the university and society. It aims to discuss university extension based on a case study that addresses the experience of a pre-university course carried out in state educational institutions where the University Colleges of the Federal University of Southern Bahia operate, linked to the challenge of the post pandemic period. Based on Freire's principles of popular education and on studies by Lee Shulman and Tardif, this study explores the different contributions of this action to pedagogical content knowledge (teacher training) and the reinvention of the university, with a commitment to social transformation and democratization of knowledge.

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Author Biography

Débora Schmitt Kavalek, Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB

Possui Graduação em Química pela Universidade de Passo Fundo (1999), Mestrado em Docência Universitária pela Universidade Tecnológica Nacional, UTN, Buenos Aires (2011) e Doutorado em Educação em Ciências-química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). Foi professora da Educação Básica, nas áreas de ciências, química e matemática. Por 04 anos atuou no Curso de Licenciatura em Educação do campo (CEUNES/UFES). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC), Campus Paulo Freire (CPF). Coordena a Pós Graduação lato sensu em Agroecologia e Educação do Campo. Está na coordenação da Residência Pedagógica em Ciências da Natureza. Atua como professora permanente no Mestrado em Ciências e Sustentabilidade (PPGCS) da UFSB. Temas de pesquisa: educação do campo, ensino/educação em ciências/química, história e filosofia da ciência, interculturalidade e decolonialidade no ensino de química, metodologias no ensino de química.

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Published

29-08-2023

How to Cite

KAVALEK, D. S. Potentialities of a popular pre-university course in front of the pedagogical knowledge of content in the initial training of teachers. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 2, p. e31328, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i2.31328. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31328. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO