Principles of democratic management in the organization of federal institutes

a look from the Federal Institute of Rio Grande do Sul

Authors

  • Josimar de Aparecido Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS https://orcid.org/0000-0003-3156-8590
  • Amanda Regina Leite Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS
  • Marilandi Maria Mascarello Vieira Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó https://orcid.org/0000-0002-5531-9946

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i1.31972
Supporting Agencies
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq

Keywords:

Professional and Technological Education, Federal Institutes, Democratic management, Participation

Abstract

Professional and Technological Education (EPT) institutions, represented in this study by the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs), seek to center their management on democratic principles. Given this assumption, this study analyzes principles of democratic management present in FIs and their implications for their organizations. This is exploratory and descriptive research, guided by a qualitative approach and was produced through a case study including bibliographic research and documentary analysis from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul (IFRS). It contains the methodological path, discusses the emergence of the principle of democratic school management, addresses the management of EPT educational institutions, the challenges and perspectives of management in IFs and, finally, presents the final considerations. It was found that even with the institution of democratic school management in IFs, the challenges of implementing democratic and pedagogical actions that promote a new educational stance still remain. Democratic management cannot be a one-way street, but a commitment from everyone involved in the collective construction of projects that promote an emancipatory and transformative education.

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Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

Possui Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2011), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2000), Especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1988) e Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1986), Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC n 856 de 17/09/2018. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em didática e organização pedagógica do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, educação profissional, educação superior e educação do campo.

Amanda Regina Leite, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

Aluna do curso Formação pedagógica IFRS/Sertão. Mestre em Administração nível (stricto sensu) pela Universidade de Passo Fundo PPGAdm/UPF. Bacharel em Administração, foi bolsista do Programa de Voluntários de Iniciação Científica (Pivic/UPF). Tem experiência na área de Administração, com ênfase para arranjos organizacionais, estratégia cooperativa, cooperativismo, Desenvolvimento territorial e Indicações Geográficas.

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Possui Graduação em Estudos Sociais pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1983), Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1984), Graduação em História pela Fundação Educacional do Oeste Catarinense (1987), Curso de Especialização em Supervisão Escolar (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (1999), Graduação em Direito pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2007), Curso de Especialização em Direito Processual Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2009), Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e doutorado em Educação nas Ciências (2017) pela UNIJUI, Pós-doutorado (em andamento) na Universidade do Minho - PT. É professora aposentada do Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS - Câmpus Sertão e atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Unochapecó. É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis). É participante do grupo de pesquisa "Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas" e atua nos seguintes temas: formação de professores - políticas educacionais - currículo.

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Published

27-01-2024

How to Cite

VIEIRA, J. de A.; LEITE, A. R.; VIEIRA, M. M. M. Principles of democratic management in the organization of federal institutes: a look from the Federal Institute of Rio Grande do Sul. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 1, p. e31972, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i1.31972. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31972. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO