The poetics of social contestation of slam and rap in contemporary Brazilian literature
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i1.32248Keywords:
Peripheral arts, contestation poetics, slam, rapAbstract
This article proposes reflections on the effects of hegemonic discourses in historiography and literary criticism that impact peripheral arts, relating their reception to literary and decolonial studies. What we observe is an overvaluation of classical and canonical arts, juxtaposed with an undervaluation of peripheral arts. Thus, the depreciation of arts such as slam and rap is associated with a prejudiced imaginary constructed socially and historically in the perception of poetry closed in on itself, without ethical connection to its production context. In this sense, the objective is to shed light on this cultural bias that permeates artistic conceptions, so that we consider rap and slam from a decolonial perspective. For this reason, we promote reflections based on the assertions of Abreu (2006), Candido (2006), Fish; Hoys-Andrade (2001), Lajolo (1993), Palermo (2018), and Shusterman (1998) and Zumthor (1997) according to whom the paths involved in the reception of artistic text will be exclusively expressive communication (and therefore art) if those who consume it also understand it. Therefore, the final purpose of this work is to provide enhanced contributions to the idea that both slam and rap are arts that can reach their audience regarding the fabulation process. To do this, the method through which we weave our reflections revisits some works belonging to the periphery, such as the slams compiled by Mel Duarte (2019), as well as the song "Capítulo 4, versículo 3" by the group Racionais Mc’s (2023), seeking to analyze them in light of the arguments put forth by the mentioned authors.
Downloads
References
ABREU, M. Cultura Letrada: Cultura e Leitura. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
ALESSI, G. A ‘maré cinza’ de Doria toma São Paulo e revolta grafiteiros e artistas. El País. São Paulo, 24 janeiro 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/01/24/politica/1485280199_418307.html. Acesso em: 14 nov. 2023.
CALLEGARI, G. Aventuras na História. Uol. 02 janeiro 2020. Disponível em: https://aventurasnahistoria.uol.com.br/noticias/reportagem/historia-index-igreja-catolica.phtml. Acesso em: 15 nov. 2023.
CAMARGOS, M. Semana de 22: entre vaias e aplausos. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2002.
CAMARGOS, R. Rap e política: percepções da vida social brasileira. São Paulo: Boitempo, 2015.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
CARVALHO, A. S. Linguagem, Justiça e Poder: um caminho para a democratização do acesso à Justiça. In: 1º Prêmio Novas Ideias para a Justiça: objetivos e resultados. Brasília: Sindijus-DF, 2006.
CBL. Câmara Brasileira do Livro. Disponível em: https://www.premiojabuti.com.br/premiados-por-edicao/premiacao/?ano=2022. Acesso em: 19 jan. 2024.
D’ANDREA, T. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos estudos Cebrap., São Paulo, v. 39, n. 1, p. 19-36, jan./abr. 2020.
DELEUZE, G. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.
DUARTE, M. (org.). Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta. 1. ed. São Paulo: Editora Planeta, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
FISH, S.; HOYOS-ANDRADE, R. E. Is there a text in this class?. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 36, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3919. Acesso em: 16 jan. 2024.
GAMA, D. M. H. L. A voz e a vez de dizer: batalhas de poesia em comunidades de periferias em Salvador/BA. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Cachoeira, 2019.
GOLDMAN, L. Sociologia do romance. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1976.
HUTCHEON, L. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.
LAPOUJADE, D. Deleuze: os movimentos aberrantes. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.
LITERAFRO. O portal da literatura afro-brasileira. Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2021. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/autoras/1217-mel-duarte. Acesso em: 19 jan. 2024.
LUKÁCS, G. A teoria do romance. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: 34, 2007.
NETO, S. Trova ao vento que passa, de Manuel Alegre. Palavra livre. 02 novembro 2022. Disponível em: https://www.palavralivre.com.br/2022/11/trova-ao-vento-que-passa-de-manuel-alegre/. Acesso em: 24 jan. 2024.
NEVES. C, A de B. Slam-Letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D’Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, out. 2017.
ORNELLAS, S. Da autonomia à pós-autonomia: poesia como crítica do presente (notas de pesquisa). Revista Landa. Florianópolis, v. 1, n. 2, p. 132-151. 2013. Disponível em: https://revistalanda.ufsc.br/PDFs/ed2/Sandro%20Ornellas.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.
PALERMO, Z. Lugarizando Saberes. Caderno de Estudos Culturais: Exterioridade dos Saberes. Campo Grande. V. 2, p. 149-160, jul./dez. 2018.
QUINTERO, P.; FIGUEIRA, P.; ELIZALDE, P. C. Masp Afterall. Uma breve história dos estudos decoloniais. Tradução de Sérgio Molina e Rubia Goldoni. São Paulo. 2019. Disponível em: https://assets.masp.org.br/uploads/temp/temp-QE1LhobgtE4MbKZhc8Jv.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.
RACIONAIS Mc’s. Capítulo 4, Versículo 3. Disponível em: https://www.letras.mus.br/racionais-mcs/66643/. Acesso em: 09 jan. 2024.
SHUSTERMAN, R. Vivendo a Arte: O pensamento pragmatista e a estética popular. Tradução Gisela Domschke. 1998.
SISCAR, M. Poetas à beira de uma crise de versos. In: SISCAR, M. Poesia e crise: ensaios sobre a “crise da poesia” como topos da modernidade. Campinas: EDUNICAMP, 2010, p. 103-16.
ZUMTHOR, P. Introdução à Poesia Oral. São Paulo: Editora HUCITEC, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.