Leaked gazes in art

aesthetic approaches between Ana das Carrancas and Amedeo Modigliani

Authors

  • Kellison Lima Cavalcante Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.34348

Keywords:

Ana das Carrancas, Amedeo Modigliani, popular art, aesthetics

Abstract

This article discusses the characteristic of hollow eyes in the grimaces of Ana das Carrancas, a Brazilian popular artist, drawing connections with the work of Amedeo Modigliani, an Italian painter and sculptor. The research begins by analyzing the artists' expressive forms, focusing on the symbolism of hollow eyes, which transcend aesthetics and express profound emotional and cultural meanings. While Ana das Carrancas used this characteristic as a tribute to her visually impaired husband, giving melancholy and introspection to her sculptures, Modigliani explored the emptiness of the eyes in his paintings to create an atmosphere of mystery and invite the viewer to introspective reflection. The methodology used is qualitative, with a bibliographic review, based on researchers such as Aquino and Epiphanio (2022), Freitas and Sousa (2017; 2019) and Machado (2008). Although the contexts of the artists are different, both use the emptiness of the eyes as a form of artistic expression, revealing the complexity of the human soul. The article also reinforces the relevance of Ana das Carrancas to Brazilian popular art and its cultural legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kellison Lima Cavalcante, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertãoPE

Possui Graduação em Tecnologia em Irrigação e Drenagem pelo Instituto Federal do Ceará, Campus Iguatu - Escola Agrotécnica Federal de Iguatu-CE (2012), Licenciatura em Biologia pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (2015), Licenciatura em Filosofia pela Universidade Federal do Piauí (2018) e Mestrado em Tecnologia Ambiental (Linha de Pesquisa: Contaminação e Degradação Ambiental) pelo Instituto de Tecnologia de Pernambuco - ITEP/OS (2014), com ênfase em reuso da água para a agricultura irrigada no Semiárido brasileiro. Desenvolve trabalhos na área de sustentabilidade dos recursos hídricos na agricultura irrigada, educação ambiental no ensino de Biologia e práticas ecosóficas em Filosofia Contemporânea. Atualmente é servidor efetivo do Instituto Federal do Sertão Pernambucano, Campus Petrolina e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (GEPPOLE/UFBA), do Grupo de Pesquisa do Sertão Filosófico e do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Meio Ambiente (GRIMA) do Instituto Federal do Sertão Pernambucano. Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas (NEABI) do Instituto Federal do Sertão Pernambucano.

References

AQUINO, Sonha Maria Coelho; EPIPHANIO, Erika Hofling. Vida e arte de Ana das Carrancas: uma análise sob o olhar da logoterapia. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 2, p. 104-117, maio/ago. 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/28941. Acesso em: 15 fev. 2024.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da (org.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2005.

FREITAS, Ariane Santellano de; SOUSA, Edson Luiz André de. O olhar que faz rasura na pintura de Modigliani. Artefilosofia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Estética e Filosofia da Arte da UFOP, Ouro Preto, v. 12, n. 23, p. 24-36, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/993. Acesso em 15 set. 2024.

FREITAS, Ariane Santellano de; SOUSA, Edson Luiz André de. (Des)velar imagens: derivações sobre o olhar na obra de Amedeo Modigliani. Trivium: Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 71-84, jan./jun. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/trivium/v11n1/v11n1a09.pdf. Acesso em 15 set. 2024.

GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A história da arte. 16. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

MACHADO, Arlindo. A arte popular e suas múltiplas camadas emocionais. Rio de Janeiro: Ed. Arte Popular, 2008.

MUSA, João. Fotografia da pintura “Lunia Czechowska” de Amedeo Modigliani (1918): acervo do Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. São Paulo: MASP, [s.d.]a. Disponível em: https://masp.org.br/acervo/obra/lunia-czechowska. Acesso em: 21 set. 2024.

MUSA, João. Fotografia da pintura “Retrato de Leopold Zborowski” de Amedeo Modigliani (1916-19): acervo do Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. São Paulo: MASP, [s.d.]b. Disponível em: https://masp.org.br/acervo/obra/retrato-de-leopold-zborowski. Acesso em: 21 set. 2024.

SOUZA, Jusamara. Arte no ensino fundamental. I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas atuais. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7171-3-7-artes-jussamara&category_slug=dezembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em 30 set. 2024.

Published

20-12-2024

How to Cite

CAVALCANTE, K. L. Leaked gazes in art: aesthetic approaches between Ana das Carrancas and Amedeo Modigliani. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 3, p. e34348, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i3.34348. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34348. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

ARTE E COMUNICAÇÃO