“O Mundo Inimigo” by Ruffato (2005) and “Redemoinho” by Villamarim (2016)

approaches between cinematographic and literary narratives

Authors

  • Antonio Ismael Lopes de Sousa Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0002-6550-3931
  • Ana Cristina Teixeira de Brito Carvalho Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL https://orcid.org/0000-0003-1367-1893
  • Márcio Araújo de Melo Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v19i1.34904

Keywords:

Film adaptation, Film vs. literary reading, Aesthetic appreciation

Abstract

This paper presents the reading of three images from the film Redemoinho (Villamarim, 2016) and their corresponding excerpts from the book O Mundo Inimigo (Ruffato, 2005), based on the aesthetic appreciation of cinema in the book, caused by the sharing and experiences of the sensitive, in the terms of Rancière (2009b). To carry out this task, we interweave approaches in intersemiotic adaptation/translation, such as those of Hutcheon (2013), Plaza (2013) and Stam (2006), and other general perspectives on cinematography, such as the studies of Xavier (2017) and Rancière (2009), and cinematographic techniques, as seen in Van Sijll (2017) and Vanoye and Goliot-Lété (2012). Likewise, in relation to literature, we consider perspectives that emphasize aesthetic enjoyment, such as in Todorov (2012), Schøllhammer (2012), Candido (2000), among others, as well as on literary structure. In order to expand the alternatives for enjoying books and films, we address the similarities and differences between both arts, based on perspectives on film language, film adaptation and intersemiotic translation, as well as highlighting the complex situations that involve the adaptation of literature for cinema. We believe that the mobilizing potential of the arts, as Mitchell (2015) rightly points out, combined with the representations of characters and other countless resources of books and films, appear both as a possibility of aesthetic enjoyment and as a means of forming (critical) reading in literature and cinema.

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Author Biographies

Antonio Ismael Lopes de Sousa, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutorando em Letras - Linguística e Literatura, pela Universidade Federal do Norte do Tocantins-UFNT. Mestre em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Especialista em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Especialista em Literatura Brasileira pela Faculdade Focus-FF. Graduado em Letras (Português/Inglês e Literaturas) pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA.  Atualmente é Assistente em Administração na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) / Centro de Ciências de Balsas-CCBL (MA).

Ana Cristina Teixeira de Brito Carvalho, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL

Doutora em Letras - Literatura Comparada pela Universidade Federal da Paraíba-UFPB. Mestra em Estudos Literários pela Universidade Federal do Piauí-UFPI. Graduada em Letras - Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ. Atualmente, é Professora Adjunta III da Universidade Estadual do Maranhão, atuando no Centro de Estudos Superiores de Balsas (CESBA) e Professora do Mestrado em Letras da UEMASUL.

Márcio Araújo de Melo, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG. Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal de Goiás-UFG. Graduado em Letras/Português pela Universidade Federal de Goiás-UFG. Atualmente, é professor Associado da Universidade Federal do Norte do Tocantins-UFNT e Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da UFNT (PPGLLIT).

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Published

23-04-2025

How to Cite

SOUSA, A. I. L. de; CARVALHO, A. C. T. de B.; MELO, M. A. de. “O Mundo Inimigo” by Ruffato (2005) and “Redemoinho” by Villamarim (2016): approaches between cinematographic and literary narratives. Travessias, Cascavel, v. 19, n. 1, p. e34904, 2025. DOI: 10.48075/rt.v19i1.34904. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34904. Acesso em: 10 jun. 2025.

Issue

Section

[DT] "CRÍTICAS MODERNAS E CONTEMPORÂNEAS"