A PARÁFRASE NO VESTIBULAR: UMA PRÁTICA DE (RE)FORMULAÇÃO DO DIZER
Abstract
Resumo: Este artigo, o qual consta de breves recortes que fiz de minha dissertação de mestrado sobre práticas de (re)formulações paráfrasticas em contexto de vestibular, analisa gestos de paráfrases localizados e avaliados por dois corretores de redação de vestibular (corretores A e B) na produção escrita do vestibulando. Ante a esse material eleito para análise (aqui, apenas uma redação), estando o mesmo sob efeito da perspectiva teórica a qual nos filiamos, a Linguística da enunciação, nosso foco circunscreve-se em mostrar que há subjetividades implicadas à prática de produções de paráfrases em situação de vestibular; fato esse que aqui é percebido pela via de (e)feitos de sentido que (entre)vemos em tal (re)escrita. Ademais, nosso estudo, rapidamente, discute uma possível relação entre gestos de paráfrase e traços de autoria, como sendo o trabalho do scriptor sobre o “texto-origem” que serve de texto motivador (TM) para a produção da redação de vestibular.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.