EDUCATION AND TECHNOLOGY: FOR A SUBJECTIVITY HETEROTOPIC
Keywords:
educação, virtual, subjetividade, heterotopia.Abstract
O pretende texto visa analisar os fundamentos da relação educação e tecnologias a partir de alguns conceitos de Michel Foucault, como: discurso, saber-poder, heterotopia e subjetividade, relacionando-os com o pensamento de Pierre Lévy sobre a Cibercultura e o Virtual. Na era da Cibercultura torna-se indispensável pensar que tipo de subjetividade é construída através das relações nas redes virtuais. Para Foucault o espaço faz parte da constituição de nossa experiência na cultura Ocidental. Em oposição a fixidez do espaço medieval, nossa época constitui-se pelo movimento entre diferentes pontos. Sendo imprescindível resgatar o espaço do outro (heterotopia) em oposição aos espaços homogeneizantes de nossa cultura. Já Lévy descreve nossa época com o conceito de Cibercultura, onde as redes de informação e comunicação tecnológica são ou fazem a própria cultura, isto é, produzem, ao mesmo tempo, inovações tecnológicas e relacionamentos humanos. Portanto, questão essencial aos autores é: em meio aos discursos veiculados nas redes virtuais, como construir um sujeito emancipado em oposição as subjetividades que nos constituem.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.