Fights as themes in physical education classes: report of a pedagogical approach in the context of PIBID
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p109Keywords:
Curriculum, Physical Education, PIBIDAbstract
This study was developed within the scope of the Institutional Scholarship Initiative Program in the context of the subproject “Physical School Education: building pedagogical possibilities from a cultural perspective” of the undergraduate course in Physical Education of the University of the State of Bahia (UNEB) - Campus XII. The pedagogical actions were carried out in a public elementary school located in the municipality of Guanambi-Ba, from March to November 2017. The information needed to elucidate the research problem was produced in the context of pedagogical intervention and Later systematized and analyzed. This information was collected through reflective records - or daily logs - carried out daily, in which details related to the development of the classes were transcribed. It was also used, as a source for obtaining the results, the audio recording of discussions and talk wheels. From the developments resulting from the problematizations and the evaluation carried out at the end of the school year, we identified in the students a possible deconstruction of the representations or signs of the dominant culture, initially present in their discourses. In the end, we identified, from the problematizations and experiences, that some stereotyped discourses about the struggles were destabilized.
Downloads
References
BARBOSA, C. H. G. B.; NUNES, M. L. F. A prática Pedagógica de um currículo cultural da Educação Física. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 16, n. 1, p. 59-69, 2014.
BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico. Classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
CAVALCANTE B. L. L.; LIMA U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing Health, Pelotas, v. 1, n. 2, p. 94-103, 2012.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997.
NASCIMENTO, P. R. B. A capoeira no contexto da escola e da Educação Física. 2005. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação das Ciências) – Faculdade de Pedagogia, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2005.
NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.
NEIRA, M. G. Análises das representações dos professores sobre o currículo cultural da Educação Física. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 14, n. 35, p. 783-95, 2010.
NEIRA, M. G. Educação física. São Paulo: Blucher, 2011.
NEIRA, M. G. O currículo cultural da educação física: uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 276-304, 2015.
NEIRA, M. G. O currículo da educação física frente à diversidade cultural: um estudo de caso. In: 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação em Educação, 2008, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: Anped, 2008. v. 1 CD. p. 1-18.
NEIRA, M. G. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. São Paulo: Melhoramentos, 2014.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-85, 2011.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA. M. G.; NUNES. M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2008.
OLIVEIRA, G. N. B.; CRUZ, M. M. S. Educação física escolar: construindo possibilidades pedagógicas a partir de uma perspectiva cultural. In: SILVA, A. L. G.; FIGUEIREDO, C. S.; SALES, M. A. (Org.). Da iniciação à docência: ressignificando a prática docente. Salvador: Eduneb, 2016. p. 293-300.
PATTON, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. London: SAGE; 1990.
ROJAS, J. E. A. O indivisível e o divisível na história oral. In: MARTINELLI, M. L. Pesquisa qualitativa: um instigante desafio. São Paulo: Veras, 1999. p. 87-94.
SILVA, T. T. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 190-207.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SOLDATI, M. Capoeira: prevention et mediation educative au près de jeunesen situation de risque au Brésil. Genève: Univirsité de Genève. Mémoire de licence, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.