Fights as themes in physical education classes: report of a pedagogical approach in the context of PIBID

Authors

  • Marlon Messias Santana Cruz Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Abília Ana Castro Neta Universidade Estadual do Sudoeste Baiano (UESB)
  • Drieli Fernandes Boa Sorte Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Joice Tainá de Jesus Santos Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Ana Gabriela Alves Medeiros Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p109

Keywords:

Curriculum, Physical Education, PIBID

Abstract

This study was developed within the scope of the Institutional Scholarship Initiative Program in the context of the subproject “Physical School Education: building pedagogical possibilities from a cultural perspective” of the undergraduate course in Physical Education of the University of the State of Bahia (UNEB) - Campus XII. The pedagogical actions were carried out in a public elementary school located in the municipality of Guanambi-Ba, from March to November 2017. The information needed to elucidate the research problem was produced in the context of pedagogical intervention and Later systematized and analyzed. This information was collected through reflective records - or daily logs - carried out daily, in which details related to the development of the classes were transcribed. It was also used, as a source for obtaining the results, the audio recording of discussions and talk wheels. From the developments resulting from the problematizations and the evaluation carried out at the end of the school year, we identified in the students a possible deconstruction of the representations or signs of the dominant culture, initially present in their discourses. In the end, we identified, from the problematizations and experiences, that some stereotyped discourses about the struggles were destabilized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Messias Santana Cruz, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Professor Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia - Campus XII

Abília Ana Castro Neta, Universidade Estadual do Sudoeste Baiano (UESB)

Licenciada em Educação Física Pela Universiade do Estado da Bahia

Mestranda em Educação Pela Universidade Estadual do Sudoeste Baiano

Drieli Fernandes Boa Sorte, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Licenciada em Educação Física Pela Universidade do Estado da Bahia

Joice Tainá de Jesus Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Estado da Bahia

Ana Gabriela Alves Medeiros, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia - Campus XII

References

BARBOSA, C. H. G. B.; NUNES, M. L. F. A prática Pedagógica de um currículo cultural da Educação Física. Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 16, n. 1, p. 59-69, 2014.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico. Classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

CAVALCANTE B. L. L.; LIMA U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing Health, Pelotas, v. 1, n. 2, p. 94-103, 2012.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997.

NASCIMENTO, P. R. B. A capoeira no contexto da escola e da Educação Física. 2005. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação das Ciências) – Faculdade de Pedagogia, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2005.

NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.

NEIRA, M. G. Análises das representações dos professores sobre o currículo cultural da Educação Física. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 14, n. 35, p. 783-95, 2010.

NEIRA, M. G. Educação física. São Paulo: Blucher, 2011.

NEIRA, M. G. O currículo cultural da educação física: uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 276-304, 2015.

NEIRA, M. G. O currículo da educação física frente à diversidade cultural: um estudo de caso. In: 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação em Educação, 2008, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: Anped, 2008. v. 1 CD. p. 1-18.

NEIRA, M. G. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. São Paulo: Melhoramentos, 2014.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-85, 2011.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NEIRA. M. G.; NUNES. M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2008.

OLIVEIRA, G. N. B.; CRUZ, M. M. S. Educação física escolar: construindo possibilidades pedagógicas a partir de uma perspectiva cultural. In: SILVA, A. L. G.; FIGUEIREDO, C. S.; SALES, M. A. (Org.). Da iniciação à docência: ressignificando a prática docente. Salvador: Eduneb, 2016. p. 293-300.

PATTON, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. London: SAGE; 1990.

ROJAS, J. E. A. O indivisível e o divisível na história oral. In: MARTINELLI, M. L. Pesquisa qualitativa: um instigante desafio. São Paulo: Veras, 1999. p. 87-94.

SILVA, T. T. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 190-207.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOLDATI, M. Capoeira: prevention et mediation educative au près de jeunesen situation de risque au Brésil. Genève: Univirsité de Genève. Mémoire de licence, 2005.

Published

21-03-2018

How to Cite

CRUZ, M. M. S.; CASTRO NETA, A. A.; BOA SORTE, D. F.; SANTOS, J. T. de J.; MEDEIROS, A. G. A. Fights as themes in physical education classes: report of a pedagogical approach in the context of PIBID. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 109–115, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p109. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18778. Acesso em: 30 jun. 2024.