A pintura de Tato Carboni
aspectos biográficos de um professor-artista
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v12i3.33079Keywords:
Oficina de Desenho e Pintura, Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia, Criação ArtísticaAbstract
This text presents aspects of Tato Carboni’s biography. Practicing the art of painting since 1997, the artist initially sought to paint different themes and in the most different techniques. He began his work painting diverse themes, including nature, florals, animals, human scenes and abstracts. He experimented with oil paint, but soon began to express himself with acrylic paint, which was the predominant technique in his art. In addition to these, he used watercolor, tempera, charcoal and graphite pencil. His preferred support is the screen. Until the completion of his doctoral thesis, in 2014, he signed his paintings as XXXXXXXXXXX. It was through his research during his academic training - on the look and passivity in painting present in the theories of the philosopher Maurice Merleau-Ponty - that he established another relationship with art, thus starting to sign his works with the name Tato Carboni. Our opportunity is, therefore, to show this journey of the teacher-artist and describe his different interfaces with other languages, his participation in exhibitions, publications of poems and the painting project he develops with students. As a theoretical background, we will use Maurice Merleau-Ponty's aesthetic-phenomenological theory.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.