Markets socio-territorial construction: theoretical notes on the peasants protagonism potential in agroecological product markets
DOI:
https://doi.org/10.48075/amb.v6i2.34606Abstract
Markets socio-territorial construction: theoretical notes on the peasants protagonism potential in agroecological product markets
Based on the assumption that markets are product of a social (and territorial) construction process, this article discusses how we arrived at the so-called market system, how peasants have established exchanges and adapted to this system, and the importance of them being protagonists in the process of markets socio-territorial construction. Although markets are hegemonically controlled under the aegis of capital expanded accumulation, it is believed that peasants, organised collectively, can create beneficial strategies for marketing their products, especially food. In this sense, through agroecology there is scope for structuring other relationships with markets. A brief history of exchange relations is presented, followed by a debate on the current market system. Elements of the concept of markets socio-territorial construction are presented, based on the potential role of peasants who produce and commercialise agroecological products. The text is based on theoretical notes and deals with the opportunities for the socio-territorial construction of markets through agroecology. The methodological procedures used were a literature review and reflections based on participant research with agroecological producers and their organisations, mainly located in Rio Grande do Sul and Paraná. As a result, inferences are made about how peasants create and institutionalise social relations through agroecology, projecting them territorially in different interactions with markets and taking advantage of possible ‘cracks in capitalism’.
Keywords: market; socio-territorial construction; protagonism; peasants; agroecology.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.